هر گونه خیزش مردمی در عربستان بر تحولات بحرین تاثیر گذار خواهد بود

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هرگونه خیزش مردمی در عربستان و گسترش موج بیداری اسلامی در این کشور بر تحولات بحرین تاثیر مثبتی خواهد داشت.

صادق زیبا کلام در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بیانیه ده ها شخصیت روحانی شیعی علیه آل سعود گفت: منتقدین و مخالفین رژیم آل سعود از آزادی عمل برخوردار نیستند و عملا نمی توانند مخالفت جدی خود از رژیم آل سعود به خصوص در حوزه سیاسی و امنیتی را اعلام کنند.

وی اظهار داشت:‌ سرکوب مخالفین و منتقدین دولت عربستان یک مسئله عام و کلی است و ما نمی توانیم این موضوع را فقط به شیعیان یا سنی ها اختصاص بدهیم بلکه باید بگوییم که سرکوب مخالفان شامل همه ی مذاهب اعم از شیعه و سنی و غیره می شود.

وی افزود: صدور این بیانیه توسط علمای شیعه نه تنها در عربستان تاثیر گذار بوده بلکه بر مردم مظلوم بحرین هم تاثیر گذار خواهد بود و هم چنین سایر کشورهای عربی منطقه مثل مصر و سوریه هم از بیداری اسلامی در کشور عربستان تاثیر پذیری دارند.

زیبا کلام تصریح کرد:‌ در عربستان حقوق مدنی شهروندان رعایت نمی شود که این مسئله عامل اصلی ایجاد اعتراضات مردمی شده و گسترده شدن این قیام ها در سرتا سر عربستان باعث شده تا رژیم آل سعود نتواند در مقابله با جنبش های مردمی ایستادگی کند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: آینده عربستان جدا از دموکراسی خواهی جهان عرب نیست و هر حرکتی در عربستان قطعا بر تظاهرات مردم بحرین تاثیر گذار خواهد بود.

“انتهای پیام”/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.