هزینه میلیونی داروهای مکمل/ استفاده سرخود از این داروها آسیب‌پذیر است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ استفاده از مکمل‌ها و داروهای به اصطلاح نیروزا چند سالی است که در میان جوانان ایرانی گسترش یافته است. به‌ویژه جوانانی که برای پرورش اندام و عضلانی کردن بدن خود تحمل ندارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رویای خود برسند. ولی آنان باید توجه داشته باشند که مصرف سرخود این داروها می‌تواند نتیجه عکس برایشان به همراه آورد.

در این باره یک فروشنده داروهای بدنسازی و مکمل به ایسنا گفت: ۹۵ درصد داروهای موجود در بازار تولید داخل است.

پیمان احمدی اظهار کرد: ۵۰ درصد داروهای موجود که تولید داخل می باشند توسط داروخانه‌ها به صورت قانونی و مجاز و با برند داخلی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد داروهای فروخته شده در ایران برند کشور‌های دیگر است که اکثرا زیر نظر وزارت بهداشت مشغول به فعالیت می باشند و از سویی دیگر ۳۰ درصد باقی‌مانده به صورت تقلبی به نام خارجی و ایرانی به فروش می‌رسند.

او هم‌چنین در رابطه با پنج درصد باقی مانده گفت: این داروها اصل بوده اما به صورت قاچاق از طریق بار مسافر یا از طریق راه‌ آبی وارد می‌شود.

احمدی تاکید کرد: واردات مکمل‌ها و داروهای بدنسازی ممنوع است.

این فروشنده دارو و مکمل بدنسازی تاکید کرد: اگر واردات این محصولات آزاد شود و جنس اصل به دست مصرف‌کننده برسد، خطر از بین‌ رفتن سلامتی و هدر رفت هزینه کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: حجم اعظم داروهای موجود در کشور غیر اصلی و از نوع تقلبی است که این‌گونه داروها به کبد، کلیه و دستگاه اعصاب فرد آسیب وارد می‌کند.

او دربارهٔ قیمت فروش این محصولات گفت: قیمت جنس اصل بنا بر قیمت دلار محاسبه می‌شود و در کنار آن جنس غیر اصلی که به صورت غیراستاندارد در بازار موجود است به سبب عدم آگاهی مصرف کننده با قیمت دارای اصلی برابر است.

احمدی تاکید کرد: هر قرص به‌طور میانگین ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده و ۲۰۰ تومان برای عمده‌فروش تمام می‌شود.

این فروشنده دارو خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین یک فرد حرفه‌ای سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون و یک فرد عادی ۳ تا ۷ میلیون تومان برای خرید داروهای بدنسازی و مکمل‌ها هزینه صرف می‌کند.

وی یادآور شد: مکمل‌ها در کنار غذا می‌تواند برای بدن موثر باشد اما باید فعالیت روزمره به صورتی باشد که این مواد در بدن حل شود.

احمدی تاکید کرد: اما هرمون‌های خوراکی، تزریق انسولین و غیره در بازار عرضه می‌شود که اگر با علم، آگاهی و مشورت‌ پزشک استفاده نشود، آسیب جبران‌ناپذیری به کبد خواهد رساند.

این فروشنده دارو ادامه داد: از دیگر عوارض استفاده غیرکارشناسی داروهای هورمونی می‌توان به ایجاد آکنه، جوش، ریزش مو، عقیم‌شدن و تاثیرات جبران‌ناپذیر به اعصاب اشاره کرد.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر حجم مصرف هورمون انسانی و حیوانی در بین جوانان بسیار بسیار است خاطر نشان کرد: مبلغ خرید داروهای هورمونی به شدت بالا بوده که بازار سیاه آن ارزان‌تر از بازار رسمی است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.