هزینه چاپ هر برگ اسکناس چقدر است؟

۸فروردین ۱۳،

بینا- بانک مرکزی از یک ماه قبل اعلام کرده است که قصد دارد اسکناس های درشت تری را برای سال تازه چاپ کند. معاون بانک مرکزی در آخرین نشست خبری در سال قبل از چاپ اسکناس ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی خبر داده بود.
سرعت کاهش ارزش پول ملی در سال قبل آنقدر بسیار بوده است که دیگر اسکناس های یک هزار تومانی به پایین، اسکناس ریز محسوب شود و بانک مرکزی به دنبال اسکناس های ۲۰ هزار تومانی و ۵۰ هزار تومانی باشد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی برآورد کرده اند که ارزش پول ملی در سال ۹۱ به یک سوم تقلیل یافته است و این بی سابقه ترین میزان افت ارزش پول در دوره زمانی کوتاه است. افزایش ارزش دلار در ایران، رشد نقدینگی و شتاب تورم، اصلی ترین دلایل کاهش ارزش پول ملی عنوان شده است. ارزش دلار آمریکا در مدت زمان یک سال در ایران به بیش از سه برابر افزایش یافت و این موضوع سبب رشد سطح عمومی قیمت ها بود. کاهش قدرت خرید از دیگر تبعات این خداد اقتصادی بود که همه این موارد کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشته است.
در کنار کاهش ارزش پول ملی، عوامل دیگری سبب شده است تا بانک مرکزی به چاپ اسکناس درشت روی بیاورد. افزایش بهای دلار و رشد هزینه های واردات کاغذ اسکناس سبب شده است تا هزینه چاپ پول برای بانک مرکزی افزایش یابد. بر این اساس هزینه چاپ هر برگ اسکناس برای بانک مرکزی به بیش از یک هزار تومان رسیده است به همین سبب ارزش اسکناس های یک هزار تومانی، ۵۰۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی و ۵۰ تومانی که هم اکنون در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، برای این بانک بیشتر از ارزش آن ها هزینه در بر دارد.
در این شرایط باوجود اینکه وزارت اقتصاد پیش از آغاز سال تازه خبر چاپ اسکناس های درشت تر را تکذیب کرده بود، رئیس کل بانک مرکزی همچنان بر آن تاکید دارد. محمود بهمنی روز قبل در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که اسکناس های درشت در سال تازه چاپ می گردد.
بهمنی اظهار داشت: با توجه به اینکه هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی، ۱۰۰تومانی، ۵۰۰ تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است؛ بانک مرکزی به دنبال چاپ اسکناس ‎های درشت در سال جاری است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.