هشدار: بی آبی در کمین است

آذرجزایری: اواخر سال آینده بود که معاون سابق وزیر نیرو در امور آب از رفع خشکسالی در کور خبرداد و از وضعیت خوب آبی کشور گفت اما با شروع سالجاری این خبر کمرنگ شد و درنهایت معاون فعلی وزیر نیرو در امور آب از کمبود آب حداقل در بخش کشاورزی به دلیل ادامه روند خشکسالی هشدار می دهد.
آمارها هم نشان می دهد پیش بینی ها در خصوص کمبود آب در فصل آبی جدید دور از واقعیت نیست و سازمان هواشناسی نیز بر کاهش بارندگی تاکید می کند.
برهمین اساس مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعبی حجم روان آب های کشور در مردادماه امسال در مقایسه با زمان مشابه متوسط درازمدت خبر داد.
محمد حاج رسولیها، حجم کل روان آب های سطحی کشور در مردادماه سال جاری را دو میلیارد و ۷۹۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد.
به گفته وی، در ۴۴ سال اخیر متوسط حجم کل روان آب های سطحی کشور در ماه های مرداد سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است.
وی تصریح کرد: حجم روان آب های سطحی کشور در مردادماه سال جاری در رتبه سی و سوم ماه مشابه ۴۴ سال اخیر قرار گرفت.
حاج رسولیها اظهار داشت: حجم جریان های سطحی در مهرماه سال گذشته در رتبه چهلم، در آبان ماه ۹۰ در رتبه ۲۴ و آذرماه پارسال در رتبه ۳۷ ماه های مشابه دوره درازمدت ۴۴ ساله قرار گرفته است.
به گفته وی، حجم جریان های سطحی در دی ماه سال پیش در رتبه ۴۲، در بهمن ماه سال ۹۰ در رتبه ۴۰ و حجم جریان های سطحی در اسفندماه پارسال در رتبه چهل و سوم ماه های مشابه دوره درازمدت ۴۴ ساله قرار گرفته است.
وی افزود: حجم جریان های سطحی در فروردین ماه سال جاری در رتبه ۳۹ و حجم جریان های سطحی در اردیبهشت ماه امسال در رتبه سی و پنجم ماه های مشابه دوره درازمدت ۴۴ ساله قرار گرفته است.
به گفته وی، حجم جریان های سطحی در خردادماه در رتبه ۳۶ و در تیرماه سال جاری در رتبه ۳۵ ماه های مشابه دوره درازمدت ۴۴ ساله قرار گرفته است.
برهمین اساس پیش بینی می شود سال آینده در صورت ادامه روند فعلی بارش ها و عدم مدیریت مصرف، بخش کشاورزی با مشکلات کمبود آب برای کشت محصول مواجه شد و البته هنوز تامین آب بخش خانگی برای تابستان سال آینده هم در معرض نگرانی قراردارد.
/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.