هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد موج تازه خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

دیده‌بان حقوق بشر گزارش تفسیری داد که تصاویر ماهواره‌ای iبه دست آمده نشان می‌دهد که موج تازهی از تخریب و سوزاندن خانه‌های مسلمانان در میانمار iبه راه افتاده که خسارات بسیار مالی و جانی را برای این مردم iبه همراه داشته است.

به گزارش تفسیری حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دیده‌بان حقوق بشر گزارش تفسیری داد که تصاویر ماهواره‌ای iبه دست آمده نشان می‌دهد که موج تازهی از تخریب و سوزاندن خانه‌های مسلمانان در میانمار iبه راه افتاده که خسارات بسیار مالی و جانی را برای این مردم iبه همراه داشته است.

این سازمان اعلام نمود که در نهایت حمله روز ۲۴ اکتبر iبه قبیله روهینجا، ۸۱۱ خانه و ساختمان تخریب شده و دیگر اموال مردم از قبیل قایق‌های شخصی و تشریفاتی آسیب دیده‌ است.

خشونت و بدرفتاری علیه اقلیت مسلمان روهینجا در برمه در اوایل ماه ژوئن توسط قبیله بودایی آراکان آغاز شد و با آزارهای نیروهای امنیتی این کشور ادامه یافت.

فیل رابرتسون معاون سرپرست آسیا در دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: دولت برمه باید امنیت مردم روهینجا را که هدف حمله‌های اخیر بوده‌اند، تامین کند؛ در غیر این‌صورت مقامات iبه دامن زدن iبه این خشونت‌ها متهم خواهند شد.

دولت میانمار ابتدا اعلام نمود که در حملات اخیر بیش از ۲۸۰۰ خانه سوزانده و ۱۱۲ نفر نیز کشته شده‌اند اما بعدتر این تعداد را iبه ۶۴ نفر کاهش داد.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری معتقدند بر اساس گفته‌های شاهدان این حوادث، آمار کشته‌شدگان چندین برابر این میزان است و دولت برمه سابق بر این نیز سعی در کمتر جلوه دادن تلفات داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر پیش‌تر در ماه ژوئن اعلام نموده بود که نیروهای امنیتی برمه مرتکب قتل عام، تجاوز و بازداشت‌های گسترده علیه مسلمانان قبیله روهینجا شده و حتی از قبیله بودایی آراکان نیز محافظت نکرده‌اند. از آن پس نیز گروه‌های بشردوستانه امکان دسترسی iبه منطقه تحت درگیری را نداشتند. آنها تخمین‌ زده‌اند که در مناقشات پیشی در این کشور حدود ۱۰۴ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند که همگی نیاز سریع iبه غذا، آب، منزل و iبهداشت دارند.

براساس گزارش تفسیری وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، دولت میانمار مردم قبیله روهینجا را برمه‌ای نمی‌داند و iبه آنها حق شهروندی نمی‌دهد و از این‌رو خود را محق می‌داند که هرگونه رفتاری با آنها داشته باشد.

در حدود یک میلیون روهینجایی در میانمار زندگی می‌کنند که علیرغم اینکه چندین دهه است در خاک این کشور سکونت دارند اما دولت از ارائه حق شهروندی iبه آنها سر باز می‌زند و این کار بر خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.