هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد گسترش اسلحه‌های خودسامان

۳۰ آبان ،

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارش تفسیریی از دولت‌ها خواست تا به طور بازدارنده و کامل مانع از استفاده از اسلحه‌های خودسامان شوند، چون این سلاح‌ها می‌تواند خطرات بسیاری برای غیرنظامیان در درگیری‌های نظامی به همراه داشته باشد. این اسلحه‌ها که بعضی آنها را “روبات‌های قاتل” می‌نامند قادرند بدون دخالت انسان هدفی را در نظر بگیرند و به آن شلیک کنند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر درگزارش ۵۰ صفحه‌ای خود با عنوان ” از دست دادن انسانیت، پرونده‌ای علیه روبات‌های قاتل” در مورد استفاده از اسلحه‌های خودکار که بدون دخالت قانونی یا غیرقانونی یک انسان می‌توانند غیرنظامیان را از بین ببرند، به شدت ابراز نگرانی کرد. همچنین این سازمان بین‌المللی اخطار داد که موانع بر سر راه مسوول دانستن یک فرد برای خسارات بوجود آمده از طریق این اسلحه‌ها می‌تواند قدرت قانون را برای از بین بردن خشونت و بدرفتاری درآینده تضعیف کند.

استیو گوس، سرپرست دیده‌بان حقوق بشر در بخش اسلحه دراین باره گفت:‌«کنترل انسان برتجهیزات نظامی روبوتیک امری ضروری است تا بتوان تلفات و جراحت‌ها علیه غیرنظامیان را کاهش داد.»

دیده‌بان حقوق بشر و کلینیک حقوق بشر مدرسه هاروارد به طور مشترک یک معاهده بین المللی که به طور گسترش، تولید و استفاده از اسلحه‌های خودسامان را ممنوع می‌کند، خواستار شدند. آنها همچنین ازکشورها خواستند تا قوانین و سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که گسترش، تولید و استفاده از این اسلحه‌ها را درسطح خانگی ممنوع کند.

براساس گزارش تفسیری وب پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، اسلحه‌ای که بتواند به طور کامل خود سامان عمل کند تاکنون بوجود نیامده است، اما بعضی از ارتش‌های قدرتمند و مجهز در دنیا درحال گسترش معلومات و تولیدات خود در این زمینه می باشند که آمریکا رهبر واقعی گسترش این اسلحه‌هاست. بعضی از کشورهای دیگر از جمله آلمان، انگلیس، کره جنوبی، چین، اسرائیل، و روسیه نیز در این اقدامات مشارکت دارند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه اخطار داد که سلاح‌های خودسامان به هنگام حمله نیاز توجه به قوانین بین الملل بشر دوستانه را در نظر نمی‌گیرند که می‌تواند برای غیرنظامیان به شدت خطرناک و برای ارتش‌های استفاده کننده پرسود باشد.

اتنهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.