هشدار علمای بلاد: موج گرانی ها بالا آمده است

خبرگزاری آریا- مردم منطقه گلایه های فراوان خویش را به ما منتقل می کنند و ما هم امیدواریم که مسئولان حقیقتا به فکر مردم به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده کشور باشند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، طی روزها و هفته های اخیر و همزمان با موج جدید گرانی ها که بی شک زمزمه های آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز در ایجاد آن بی تاثیر نبوده ،‌ علما و مراجع معظم تقلید ،‌در سخنرانی های متعدد خویش نسبت به تشدید گرانی و تورم در کشور هشدار داده و خواستار اهتمام جدی مسئولان در کنترل این وضع به ویژه نسبت به اقشار ضعیف جامعه شده اند که نامه آیت الله یزدی ، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رییس جمهور در این باره، خود گویای چنین دغدغه ای است.

 

دغدغه هایی از سرِ خیرخواهی و دلسوزی
واقعیت آن است نه از امروزکه از قرن ها پیش،‌عالمان دینی از آن جا که همواره در متن و بطن مردم زیسته اند و با صفای آنان، صمیمیت را معنا بخشیده اند، همواره نسبت به دغدغه های مردم به ویژه در مسایل اقتصادی و معیشتی حساس بوده و به نحوی سعی در کم کردن مشکلات آنان داشته اند.
از این رو باید گفت هشدارهای پیاپی این روزهایِ علما، از جنس بازتاب دغدغه ها و توقعات مردمی از نظام اسلامی است،‌چه آن که هر عقل سلیمی می پذیرد که انتقادات عالمان دینی که پایگاهی هزار ساله در بین توده های مردم داشته اند، از برخی عملکرد ها به هیچ وجه به معنای تخطئه نظام اسلامی و یا نفیِ عملکرد مسئولان در عرصه های قابل توجه و ارزنده کاری شان نبوده و نیست.
به عنوان مثال ، شخصیتی همچون آیت الله العظمی نوری همدانی در طول سال های اخیر بارها و بارها از عملکرد کلی  دولت حمایت کرده و با ارایه رهنمودهای دلسوزانه، بر کوشا بودن دولت خدمت گزار نهم و دهم تاکید داشته است چرا که نه تنها ایشان بلکه دیگر علما و مراجع تقلید،‌ توفیق دولت در خدمت رسانی به مردم را مترادف با موفقیت نظام اسلامی دانسته اند و از این باب،‌همواره آرزومند درخششِ کاری دولتمردان در عرصه های داخلی و خارجی بوده اند.
با این همه ، حضرت آیت الله نوری همدانی در هفته گذشته طی سخنان مهمی در یکی از دیدارهای خود در قم با تاکید بر این که این روزها، داد مردم از گرانی ها خیلی بیشتر شده است، از دولتمردان خواست تا در صدد رفع ریشه ای گرانی ها برآیند.

 

نگرانی مراجع تقلید از تداوم گرانی ها!
در نامه رییس جامعه مدرسین نیز با اشاره به همین دغدغه تصریح شده است: «طی چند ماهه اخیر موج نسبتاً عظیمی از گرانی متوجه کالاهای اصلی و مورد نیاز مردم شریف ایران شده و مشکلات و نارضایتی در حد گسترده‌ای را به وجود آورده است. به طوری که مراجع معظم تقلید و علمای اعلام «دامت‌برکاتهم» نیز نسبت به این مسئله ابراز نگرانی فرموده‌اند. بدیهی است چنانچه این گرانی‌ها تداوم پیدا کند، ‌بیم آن می‌رود که اقشار آسیب پذیر و مستضعف جامعه اسلامی ما – که همانا صاحبان اصلی این انقلاب‌اند – با معضلات جدی مواجه شوند».
حوزه‌نیوز به جهت اهمیت مساله با تنی چند از علمای بلاد در استان ها و شهرستان های کشور تماس تلفنی حاصل نموده و از دغدغه های آنان در خصوص این موضوع را جویا شده است.

عوامل گرانی ها ریشه یابی شود
آیت الله محمد رضا ناصری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با تاکید بر این که در مساله گرانی ها باید به ریشه یابی عوامل و زمینه های آن پرداخت، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که نمی شود همه تقصیر ها را به گردن مسئولان بیندازیم زیرا یک زنجیره عوامل به هم پیوسته در این خصوص وجود دارد که نمی توان از آن غافل بود.
وی همچنین افزود: از یک سو دولت باید با برنامه ریزی دقیق به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت تولید ملی و حمایت از تولیدگران داخلی جامه عمل بپوشاند و در جاهایی که کمبودها و نواقصی وجود دارد، در صدد رفع آن ها گام های جدی بردارد.

 
مقابله با گرانی با حمایت از تولید ملی
امام جمعه یزد با بیان این که در صورت رشد و ارتقای تولید ملی تا حدودی جلوی گرانی ها نیز گرفته می شود، خاطرنشان کرد: دولتمردان به ویژه در بخش کشاورزی باید نسبت به حمایت از کشاورزان اهتمام داشته باشند چرا که وقتی تولیدات کشاورزی کشور افزایش یابد، بر اساس قانون عرضه و تقاضا قیمت محصولات نیز متعادل می شود و از افزایش بی رویه آن ها به علت کمی محصول جلوگیری به عمل می آید.

جلوی سودجویی دلال ها گرفته شود
وی در ادامه با اشاره به سودجویی های کلان دلالان در کشور و تاثیر آن ها بر گرانی کالاها و محصولات ابراز داشت: دلالان و واسطه ها را گرچه نمی توان به کلی از عرصه اقتصاد حذف کرد اما باید در قالب یک سری برنامه های هدفمند، آن ها را کنترل کرد و جلوی سودجویی های کلان و غیر منطقی آن ها را گرفت.
آیت الله ناصری اضافه کرد: از سوی دیگر دولت باید برای مهار موج گرانی ها، بازار را به درستی ساماندهی کند به گونه ای که سود بازاریان در این میان، منطقی و معقول باشد.

بخشی از گرانی ها طبیعی است اما…!
وی با اشاره به این که به جهت تحریم ها، بخشی از گرانی ها طبیعی است، گفت: با این حال اگر مردم و مسئولان دست به دست هم دهند و همچنین فرهنگ تجارت و کسب و کار اسلامی به درستی در جامعه نهادینه شود، تا حدود زیادی جلوی گسترش گرانی ها گرفته می شود.
نماینده ولی فقیه در یزد همچنین افزود: متاسفانه برخی از تولیدگران و بازاریان به دنبال سودهای هنگفت و غیر منطقی هستند و حال آن که در جامعه اسلامی نباید افراد، حریص در جمع آوری مال باشند بلکه می بایست نسبت به سود منطقی و مشروع در کار تجارت و تولید خود قانع باشند.

 

اقتصاد به چالش زندگی مردم تبدیل شده است
حجت الاسلام و المسلمین لطفی، نماینده ولی فقیه در ایلام نیز با تاکید بر این که امروز مسائل اقتصادی یکی از مباحث محوری و چالش برانگیز زندگی توده های مردم است، بیان داشت: دشمنان نیز در شرایط حاضر با تحریم‌های مکرر سعی دارند این چالش را تبدیل به یک بحران سیاسی در راستای به زانو درآوردن مردم و نظام اسلامی کنند.
وی تصریح کرد: بنابر این باید برای ساماندهی جدی به اوضاع اقتصادی یک حرکت جهادی توسط دولت و مجلس و کارشناسان دلسوز و متعهد در حوزه اقتصاد صورت گیرد و فرامین مقام معظم رهبری در همه عرصه‌ها عملیاتی شود.

 

دستگاه های نظارتی وارد عمل شوند
امام جمعه ایلام همچنین لزوم توجه دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی نسبت به مسایل اقتصاد و بازار را متذکر شد و گفت:بی شک لازمه تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دهه پیشرفت و عدالت ، ارتقای تولید ملی و نیز توجه به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

مسئولان به جای دعواهای سیاسی به فکر گرانی باشند
حجت الاسلام و المسلمین علی خاتمی، امام جمعه زنجان نیز این گونه به بیان نقطه نظرات خویش پرداخت: انتظاری که در شرایط فعلی از دولت و مجلس می رود، این است، مباحث و مشکلات اقتصادی کشور را کاملا جدی گرفته و به جای پرداختن به دعواهای میان خود و مسایل حاشیه ای و فرعی، به این مشکلات رسیدگی کرده و چاره ای برای آن ها بیندیشند.
وی همچنین گفت: گرچه مهم ترین مشکل کشور  ما ناظر به مسایل فرهنگی است، اما اولویت نخست و جدی ما در حال حاضر ، بحث اقتصاد و مشکلاتی چون گرانی و بیکاری جوان هاست.

بیکاری جوانان فارغ التحصیل نگران کننده است
نماینده ولی فقیه در زنجان افزود: خانه ای نیست که برویم و در آن یکی دو نفر جوان فارغ التحصیل بیکار وجود نداشته باشد، آیا برای این مساله بغرنج نباید کاری کرد؟!
وی همچنین تاکید کرد: همه مسئولان کشور باید با محور قراردادن اولویت ها و پرهیز از جنجال ها و حاشیه های غیر سودمند ، در راستای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام بردارند و از مشکلات و چالش های معیشتی مردم تا حد ممکن، بکاهند.

مشکل مناطق محروم دو چندان است
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی، امام جمعه چابهار نیز با اشاره به دغدغه های علما و مراجع معظم تقلید در خصوص مساله گرانی و هشدارهای دلسوزانه این بزرگان به مقامات کشور به ویژه دولتمردان ابراز داشت: طبعا مشکل تورم و گرانی در همه جای کشور وجود دارد اما در استان سیستان و بلوچستان به دلایلی چون محرومیت مضاعف، دوری از مرکز، بدی آب و هوا و … عوارض این گرانی ها چندین برابر است و مردم را به شدت به سختی انداخته است.
وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی مردم منطقه گلایه های فراوان خویش را به ما منتقل می کنند و ما هم امیدواریم که مسئولان حقیقتا به فکر مردم به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده کشور باشند.

بیکاری و گرانی بیداد می کند!
حجت الاسلام و المسلمین موسوی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به این که بیکاری جوانان در منطقه چابهار و سیستان و بلوچستان بیداد می کند، گفت: حقیقتا مردم برای حمایت از نظام اسلامی در قبال این مشکلات سکوت کرده اند اما به هر حال تقاضای جدی ما از مسئولان امر این است که با تدبیر و برنامه ریزی، مشکل گرانی را مرتفع کرده و یا دست کم تبعات و پیامدهای آن را کاهش دهند.

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.