هشدار قانون‌گذاران انگلیس نسبت به توقف عملیات‌های مشترک نیروهای افغان و ناتو

قانون‌گذاران انگلیس هشدار دادند، تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای توقف همکاری‌ها و عملیات‌های مشترک با سربازان افغان می‌تواند به عنوان تهدیدی برای عملیات این ائتلاف بین‌المللی در افغانستان عمل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال کشته شدن ۵۱ نیروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دست نیروهای افغان یا شبه‌نظامیانی که لباس نیروهای افغان را به تن داشتند، این ائتلاف بین‌المللی اعلام کرد که عملیات مشترک نظیر گشت‌زنی با نیروهای افغان متوقف می‌شود.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس به قانون‌گذاران این کشور گفت که این تصمیم ناتو واکنشی موقت در مقابل بالا رفتن میزان تهدیدها علیه نیروهای ناتو است و به محض این‌ که شرایط به وضعیت عادی بازگردد، عملیات‌ مشترک از سر گرفته خواهد شد.

با این حال وزیر دفاع انگلیس یادآوری کرد که میزان عملیات‌های مشترک نیروهای این کشور با نیروهای افغان کاهش خواهد یافت.

در همین حال قانون‌گذاران جناح مخالف انگلیس از برنامه‌ ناتو برای کاستن از میزان همکاری‌ها با نیروهای افغان با توجه به خروج نیروهای بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۲۴ انتقاد کردند.

جیم مورفی، قانون‌گذار حزب کارگر انگلیس اعلام کرد، به نظر می‌رسد تغییر حائز اهمیت و چشمگیری در روابط نیروهای انگلیس و ناتو با نیروهای افغان شکل گرفته است.

جان بارون، یکی از اعضای حزب کارگر نیز اظهار کرد: این تغییر نوعی شکاف در استراتژی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانسان ایجاد می‌کند و تهدیدآمیز است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تصمیم ناتو به تردیدها در این‌‌باره که نیروهای افغان توانایی تامین امنیت کشورشان را ندارند، می‌افزاید.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که تصمیم اخیر ناتو یک تغییر عمده در سیاست‌های این ائتلاف بین‌المللی به شمار نمی‌رود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.