طرز پخت برنج ایرانی و هندی + اشتباه رایج هنگام پخت برنج کته

اکثر مردم طرز پخت برنج را نمی دانند و مخصوصا در حین پخت برنج ایرانی با مشکل مواجه می شوند، چند اشتباه رایج هنگام پخت برنج کته آنرا شفته و از نظر ارزش غذایی نیز فقیر میکند.

باید خاطر نشان کرد که برای پیشگیری از وقوع چنین حالتی، این هفت اشتباه را مرور کنید تا از این پس برنجی با دانه های پف کرده سر میز شام قرار دهید.

طرز پخت برنج ایرانی و هندی

طرز پخت برنج ایرانی و هندی

به طور کلی برنج هندی ظاهر مناسبتری دارند و طرز پخت برنج هندی در مقایسه با طرز پخت برنج ایرانی راحت تر است

۱- هنگام پخت برنج آب را به اندازه استفاده کنید

زمانی که از آب بسیار زیادی برای پخت برنج استفاده می کنید، برنج شما چسبناک و چسبنده می شود.علاوه بر این، این مقدار آب زیاد بر ارزش غذایی برنج تأثیر می گذارد. از سویی دیگر، مقدار آب بسیار کم باعث سفت شدن برنج می شود. باید یاد بگیرید که از آب به مقدار کافی استفاده کنید و این میزان برنج است که به شما می گوید چه مقدار آب باید استفاده کنید. بطور کلی، برای هر نصف پیمانه برنج باید نصف پیمانه آب اضافه کنید. اگر از برنج قهوه ای استفاده می کنید، برای هر نصف پیمانه باید یک چهارم پیمانه آب اضافه کنید تا در پایان برنجی پف کرده داشته باشید.

۲- برنج را موقع پختن زیاد هم نزنید

اگر در فرآیند پخت برنج بین هم زدن ها وقفه ی زیادی بیفتد، گرما و بخار مورد نیاز برای پخت برنج از ظرف خارج شده و به هدر می رود ضمن آن که حرارت به طور یکسان به تمامی دانه های برنج نمی رسد. علاوه بر این، نباید پی در پی و بطور مکرر برنج را هم بزنید، زیرا این کار موجب ترکیب برنج با نشاسته اش شده و در نتیجه برنج را چسبناک می کند.

۳- هنگام پخت برنج حرارت را زیاد نکنید

زمانی که شروع به پخت برنج می کنید، دما را پایین تر و یا در حد متوسط نگه دارید. اگر دما یا شعله را زیاد کنید، آب به سرعت تبخیر می شود و برنج موجود در داخل ظرف فرصت لازم برای پختن را ندارد. شعله یا دمای بسیار بالا باعث می شود که برنج به خوبی پخته نشود و حتی امکان این وجود دارد که برنج شما بسوزد.

۴- دستورالعمل های عمومی برای پخت برنج
گاهی اوقات بکار گیری و انجام دستورالعمل های عمومی برای پختن برنج واقعا الزامی می شود. ممکن است برای پخت برنج های متفاوت با دستورالعمل های متفاوتی مواجه شوید و حتی ممکن است که بعضی پلوپزها و ظروف آشپزی برای پخت برنج دستورالعمل هایی را بیان دارند. این دستورالعمل های گوناگون موجب آشفتگی و سردرگمی شما خواهد شد. بنابراین، بجای بکار گیری این دستورالعمل های متفاوت، باید پختن برنج را با همان دستورالعمل های مرسوم و عمومی انجام دهید.

۵- نمک را در مرحله آخر پخت برنج بیفزایید

اکثر افراد در حین پختن برنج مقداری نمک به آن اضافه می کنند تا طعم و مزه ی بهتری برای غذایشان فراهم آورند. شکی نیست که افزودن نمک به غذا، طعم و مزه ی خاصی می دهد، اما افزودن نمک موجب می شود که برنج قبل از آنکه به عمل آید شکسته شود. تنها اندکی نمک به برنج اضافه کنید و مابقی آن را در انتهای مرحله پخت به آن بیفزایید.

۶- در قابلمه را زمان پخت برنج ببندید

باز گذاشتن در قابلمه هنگام پخت برنج، باعث افزایش دمای آب در مدت زمان بیشتری شده و احتمال باز شدن دانه های برنج را افزایش می دهد.

۷- برنج را قبل از پخت خیس کنید

قرار دادن برنج در آب سرد، مدتی قبل از آغاز پخت آن باعث می شود تا مقداری از نشاسته برنج در آب حل شده و کم شود. همین امر باعث می شود تا دانه های برنج هنگام پخت کمتر به یکدیگر بچسبد و به اصطلاح قد بکشد.

ترجمه: مصطفی صداقت رستمی
بازنشر: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. سارا:

    آیا ترکیب برنج ایرانی با برنج هندی اشکال دارد؟

  2. سید رحمان حسینی:

    با سلام
    ضمن تشکر و سپاس ازحسن انتخاب اطلاعات مبوط به پخت برنج شما صمیمانه تشکر می نما یم .

  3. مونا نوری:

    اگه میشه راجع به اضافه کردن روغن ه توضیح بدهید.مچکرم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.