هفت درصد درآمد ناخالص کشور بها تصادفات/ قربانیان حوادث ترافیکی زیر ۴۰ سال

۲۸ آبان ،
ممتاز نیوز : به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بها شدن هفت درصد از درآمد ناخالص کشور در بحث تصادفات خبر داد.

کامران باقری لنکرانی ظهر یکشنبه در نشست خبری روز قربانیان حوادث ترافیکی، گفت: حوادث ترافیکی از جمله مواردی است که همچنان سبب مرگ و میر مردم می گردد که در این جهت علاوه بر افزایش آمار تلفات، بها های اقتصادی را به کشور تحمیل می کند.وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۵ نفر به سبب حوادث ترافیکی در جهان فوت می کنند که این آمار در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۹ فوتی است.رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت تاکید کرد: بر خلاف گفته بعضی از اشخاص کشور ایران در بحث حوادث جاده ای رتبه اول دنیا را ندارد اما حاوی جایگاه بالایی است.

روند کاهش تلفات پس از ۴۰ سال

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روند کاهش تلفات جاده ای از سال ۸۴ آغاز شد، گفت: از سال ۷۸ تلفات ترافیکی و آمار مرگ و میر های مربوطه به این بحث در کشور شیب تندی گرفت که در این سال تلافات ترافیکی به ۲۷ هزار و ۷۵۹ نفر در سال رسید.وی افزود: روند کاهش تلفات جاده ای پس از ۴۰ سال با آغاز سال ۸۴ آغاز شد که در سال ۸۵ تلفات ترافیکی کشور به ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت ادامه داد: در سال ۸۶ آمار تلفات به ۲۲ هزار و ۹۱۸ نفر و پایان سال ۸۹ آمار تلفات ترافیکی به ۲۲ و ۲۳ هزار نفر ثابت شد.لنکرانی تصریح کرد: در سال ۹۰ با توجه به افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو و افزایش یک میلیون ۸۰۰ هزار گواهینامه شاهد کاهش ۱۴ درصدی تلفات ترافیکی در کشور بودیم.

قربانیان حوادث ترافیکی زیر ۴۰ سال می باشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار تلفات ترافیکی اشاره کرد و گفت: اکثر قربانیان در سنین ۱۵ تا ۲۳ سال و در کل زیر ۴۰ سال سن دارند. رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت افزود: ۴۷٫۵ درصد از فوتیان رانندگان و مسافران خودرو، ۲۲٫۹ درصد راکبین موتور سیکلت و ۲۸٫۶ درصد عابرین پیاده بوده اند.

لنکرانی در خصوص مجروحین حوادث ترافیکی نیز تصریح کرد: ۴۲ درصد رانندگان خودرو و مسافرین، ۴۱٫۵ درصد موتور سواران و ۱۶٫۵ درصد عابرین پیاده می باشند که فوت عابرین بیشتر از جراحت است.وی یادآور شد: ۶۰ درصد تلفات در جاده های برون شهری، ۳۰ درصد معابر شهری، ۱۰ درصد جاده های روستایی است که نقش موتور سیکلت در آنها بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت در خصوص دلایل تلفات ترافیکی، گفت: ۱۲ درصد حوادث به سبب حواس پرتی، ۵۶ درصد به سبب خشونت جاده ای و تلافی کردن تخلفات دیگر خودرو ها است.لنکرانی افزود: ۲٫۳ درصد از کسانیکه اقدام به خشونت جاده ای می کنند خودشان گرفتار اتفاق می شوند و از طرفی دیگر طبق آمار و انجام تحقیقات، بانوان زمانیکه رانندگی خودروهای گران قیمت را بر عهده می گیرند اقدام به خشونت می کنند و آقایان زمانیکه رانندگی وانت بار و یا خودروها عمومی را بر عهده دارند.

کاهش شش درصدی تلفات ترافیکی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال جاری نیز شاهد کاهش شش درصدی تلفات ترافیکی هستیم، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته سالانه باید ۱۰ درصد از آمار تلفات ترافیکی کم شود که  در سال پیش شاهد کاهش ۱۴ درصدی آمار هستیم و در سال جاری نیز تاکنون شش درصد تلفات کاهش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت با اشاره به اینکه مباحث فرهنگی باید در اولویت فعالیت های ترافیکی قرار گیرد تاکید کرد: باید با ارایه کارهای فرهنگی به اتفاقات ترافیکی پایان داد که در این جهت طی چند سال پیش اینگونه فعالیت ها افزایش پیدا کرده است.

لنکرانی ادامه داد: از طرفی دیگر باید توجه داشت که بعضی از ابزار های ترافیکی به گونه ای سبب بروز مشکلاتی برای مردم است که از جمله آنها نسب گارد ریلها است که در زمان بروز اتفاق منجرب به فوت خواهد شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.