همایش روز جهانی آفریقا پایان یافت

۰۵خردادماه،

همایش روز جهانی آفریقا که عصر شنبه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر خرمشاد وزیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفرای کشورهای آفریقایی در تهران، نمایندگان انجمن‌های دوستی ایران و آفریقا و دانشجویان آفریقایی مقیم ایران برگزار شده بود، با قرائت بیانیه پایانی و با تاکید شرکت‌کنندگان بر ضرورت گسترش هرچه بیشتر مناسبات، روابط و همکاری‌ها به خصوص در حوزه فرهنگ، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

در این مراسم ضمن ابراز خوشبختی از برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی آفریقا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر موارد زیر تاکید شد:

۱- تقارن برگزاری پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان وحدت آفریقا با پنجاهمین سالگرد مبارزات ضداستعماری و ضد استبدادی در ایران گرامی داشته شد.

۲- با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی، تاکید شد.

۳- در این همایش لزوم تقویت و پشتیبانی از انجمن‌های دوستی ایران و آفریقا مورد تاکید قرار گرفت.

۴- در این همایش ضمن ارج نهادن به مبارزات ضداستعماری مردم آفریقا و ضد استکباری مردم ایران، بر توسعه همکاری‌های فرهنگی با کشورهای آفریقایی در چارچوب‌های جنوب – جنوب تاکید شد.

۵- در این همایش بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای فراهم آوردن زمینه‌های رشد و توسعه اجتماعی جوامع جنوب و تقویت گفت‌وگوهای دینی برای یافتن زمینه‌های فهم مشترک، ایجاد بسترهای تفاهم و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام و ملت‌ها تاکید شد.

۶- در این همایش بر لزوم توسعه روابط فرهنگی ایران و آفریقا از طریق برگزاری هفته‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های فرهنگ و هنر، اعطای بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی، ترجمه و چاپ کتب با اولویت ایران‌شناسی و آفریقاشناسی برای ارتقای شناخت علمی از یکدیگر، پاسداشت میراث فرهنگی مشترک، حمایت از منابع و نسخه‌های خطی مرتبط با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و آفریقا، فراهم آوردن بستر لازم برای گسترش زبان فارسی و زبان‌های آفریقایی در کشورهای یکدیگر تاکید شد.

۷- در این همایش ضرورت بزرگداشت شخصیت‌های برجسته آفریقایی و ایرانی در همایش‌ها و مراسم علمی و فرهنگی در دو کشور جهت ایجاد شناخت متقابل از فرهنگ و تمدن یکدیگر مورد توافق قرار گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.