همزمان با روز ملی خلیج فارس پرده خوانی جنگنامه کِشم اجرا می شود

‘سلمان فرخنده’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: جنگنامه کِشم که سراینده آن ناشناس است بیانگر دلاورمردی ها و رشادت های مردمان خلیج فارس و هرمزگان در نبرد با پرتغالی ها برای بازپس گیری جزیره هرمز و قشم فعلی می باشد.

وی با بیان اینکه سراینده این جنگنامه خود در جریان جنگ میان ایران و پرتغال حضور داشته، تصریح کرد: این جنگ که به صورت منظومه حماسی سرایش شده، یک افسانه نیست بلکه حقیقت محض و عین تاریخ است.

فرخنده گفت: این پرده خوانی بر خلاف سایر پرده خوانی ها که معمولاً پرده به صورت یک نقاشی می باشد، روی تصویری از خاک که توسط هنرمندان خطه خلیج فارس روی زمین و با خاک زیبای جزیره هرمز نقاشی شده ، اجرا می شود.

این کارگردان و پژوهشگر متون کهن خلیج فارس هدف از اجرای این جنگنامه به صورت پرده خوانی را احیای سنتهای اصیل ایرانی که به دست فراموشی سپرده شده ، اعلام کرد.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بین المللی خلیج فارس در بندرعباس ضمن تجلیل از برگزار کنندگان این جشنواره ابراز داشت: باید با انجام کارهای فرهنگی و شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ و هویت خلیج فارس به جوانان این مرز و بوم در جهت حفظ تاریخ و تمدن خلیج فارس تلاش کرد.

دومین جشنواره فرهنگی و هنری بین المللی خلیج فارس در بندرعباس برگزار می شود. ک/۳

۷۱۹۸/۶۶۸/۶۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۱۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.