همکاری کتابخانه ملی ایران و صربستان

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

رئیس کتابخانه ملی صربستان با محمود شالویی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد دیدار کرد.

به گزارش ممتاز نیوز؛ اسلوتلانا یانچیچ ریئس کتابخانه ملی صربستان در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و برخوردار از فرهنگی اصیل و ریشه‌دار است و از دیرباز جهانیان به این کشور و مردمان با فرهنگش با دیده احترام نگریسته و برای آن ارزش والایی قائل می باشند.

یانچیچ افزود: تعامل و همکاری با کتابخانه ملی ایران و سایرنهاد های فرهنگی ومطالعاتی مرتبط، فرصتی مغتنم برای اعتلای فکری و فرهنگی است. دربارهٔ ی ایران مطالعات بسیاری داشتم و با شاعر نامدار و حکیم فرزانه طوس ابوالقاسم فردوسی و اثر گرانسنگ او شاهنامه انس و ارادتی دیرینه دارم و در مجموع نسبت به فرهنگ و ادب ایران احساس صمیمیت می کنم.

مدیر بزرگترین و مهم‌ترین کتابخانه بالکان در ادامه جلسه مشترک با رایزن فرهنگی کشورمان، از آمادگی کامل برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کتابخانه ملی ایران خبر داد و برای دیدار و گفتگو در آینده نزدیک با مسئولان کتابخانه ملی ایران در تهران و بلگراد اظهار علاقه کرد.

محمود شالویی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران هم با قدردانی از اظهارات اسوتلانا یانچیچ نسبت به فرهنگ و تمدن ایران و همچنین ابراز علاقه‌مندی ایشان برای همکاری با کتابخانه ملی ایران گفت: کتاب و کتابخانه در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و مردم با فضیلت این سرزمین همواره با کتاب مانوس بوده‌اند. رایزن فرهنگی کشورمان اضافه کرد: کتابخانه در فرهنگ زندگی ایرانیان حضوری مستمر و مداوم داشته و مردمان این سامان، برای تاسیس کتابخانه و مراقبت و مواظبت از کتاب در طول تاریخ درخشان خود از هیچ کوششی فروگذاری ننموده تا جائی‌که حتی در ادوار مختلف تاریخی عالی‌ترین بناهای خود را به عنوان کتابخانه اختصاص می‌دادند.

شالویی در ادامه از کتابخانه ملی ایران به عنوان گنجینه‌ای کم نظیر یاد کرد و افزود: کتابخانه ملی یکی از شناخته شده‌ترین مجموعه‌های فرهنگی در ایران است که نه تنها در نزد اندیشمندان و علاقه‌مندان بلکه در میان آحاد مردم نیز از اعتبار بالایی برخوردار است.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان عظمت و گستردگی کتابخانه‌ها در ایران را از نمادهای اعتلای فرهنگی کشور دانست و گفت: علاوه بر کتابخانه ملی که مجموعه‌ای سرشار از دانش و اندیشه است و ذخیره‌ای گرانقدر محسوب می‌شود، مجموعه‌های دیگر و صدها کتابخانه بزرگ و کوچک دیگر، بیانگر فرهنگ پربار و نافذ ایران اسلامی است.

در پایان این نشست مقرر شد، ظرف مدت یک ماه پیشنویس پیشنهادی برای انعقاد تفاهمنامه همکاری با کتابخانه ملی ایران و همچنین موافقتنامه دیگری به منظور تعمیق همکاری با رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ا تهیه و ارائه شود.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.