هنرمند خوب مخاطب‌سنج نیست

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

حمید متبسم در نشست خبری کنسرت ˝زمزمه ها˝ عنوان کرد/

حمید متبسم گفت: هنرمند خوب مخاطب سنج نیست و اثری را می‌سازد که دل و جانش می‌خواهد و هنری برای مردم است که مردمی نباشد و اگر اثری جمعیت گرا باشد تاثیرگزاری خود را از دست می‌دهد. همچنین تنها هدف من جذب مخاطب نیست.

به گزارش خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز، نشست خبری کنسرت زمزمه ها به سرپرستی و آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی صبح امروز با حضور حمید متبسم و پویان بیگلر در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید متبسم گفت: کنسرت زمزمه ها با همکاری گروه مضراب برگزار می گردد و سالار عقیلی به عنوان خواننده در این کنسرت حضور دارد و من بسیار خوشحالم که دوباره در وطنم ایران کنسرتی را برگزار می کنم. این کنسرت برگرفته از اشعار شفیعی کدکنی است که این اشعار عاشقانه است و از یک سال قبل نگارش آن را آغاز کردم و حدود چهار ماه است که مشغول آهنگسازی هستم.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: اشعار این کنسرت بر وزن مثنوی مولانا است و زمانی که اشعار بسیار است و همگی بر یک وزن می باشند کار آهنگساز دشوار می گردد، همچنین اشعار شفیعی کدکنی آنقدر ایده و انگیزه به من داد که موفق شدم این کار را هم به خوبی به پایان برسانم.

سرپرست گروه مضراب خاطرنشان کرد: این کنسرت برای کوارتت مضرابی است یعنی اینکه به چهار ساز مضرابی اختصاص دارد ولی برای ایجاد حجم از سازهای بیشتری استفاده شده است که شامل بم تار، بربط، تار، سه تار و انواع سازهای کوبه ای است.

متبسم افزود: همچنین گروه مضراب متشکل از دو ساز بربط، دو ساز تار، دو ساز بم تار، سه ساز سه تار ، دو نوازنده سازهای کوبه ای و…است.همچنین مناطق بم برای خواننده انتخاب شده است.

در ادامه این نشست پویان بیگلر به عنوان نوازنده گروه مضراب تاکید کرد: این سومین پروژه ای است که با حمید متبسم همکاری می کنم و برداشت من از کارهای این آهنگساز این است که با موسیقی داستان سرایی می کند و در آثاری مانند بامداد و سیمرغ این موضوع کاملا مشهود است.همچنین کنسرت زمزمه ها نیز از این راه و شیوه پیروی می کند یعنی اینکه از ابتدا تا انتها به صورت پیوسته حرکت می کند و داستانف شعر و موسیقی در کنار یک دیگر می باشند.

بیگلر در ادامه گفت: در آثار حمید متبسم شعر و موسیقی در دو کفه ترازو می باشند و هم وزن یک دیگر حرکت می کنند در صورتی که در آثار امروزی به سبب مسائل تجاری موسیقی این موضوع کمتر دیده می گردد یعنی اینکه شعر بیشتر استفاده می گردد.

در ادامه حمید متبسم بیان کرد: گروه مضراب در اروپا از هنرجویان و دوستان نزدیکم تشکیل شده است و تورهای متعددی را در اروپا برگزار کردیم که این برنامه در مجموعه ای کوچک تر اجرا شد اما قرار است این کنسرت را با رپرتوار تازه اجرا کنیم و برای این اجرا رپرتوار تغییر کرده است.

این آهنگساز افزود: در کارهای باکلام اول تحت تاثیر کلام قرار می گیرم و انگیزه عمومی من در این اثر از اشعار شفیعی کدکنی بوده است و تحت تاثیر این اشعار آهنگسازی می کنم که این اجرا شامل پنج پرده می گردد که از ابتدا صحبت های عاضق و معشوق را از زمان به وجود آمدن عشق تا زمان پیری بیان می کند و در تمامی پرده ها اشعار شفیعی کدکنی وجود دارد. همچنین پنج عنوان برای این پنج پرده انتخاب کردم که برگرفته از کلام شعر است.

متبسم در ادامه تاکید کرد: اشعار شفیعی کدکنی بر وزن مثنوی است و مثنوی مولانا با مثنوی شاهنامه متفاوت است و زمانی که شعر ثابت است درگیری آهنگساز بیشتر می گردد و درگیری شاعر با آهنگساز نیز فرق می کند زیرا شاعر با تنوع کلمات می تواند در شعر تنوع ایجاد کند ولی آهنگسازی بر روی شعری که وزن ثابت دارد سخت و دشوار است که دو عامل مشخص در موسیقی تغییر ایجاد می کند که شامل تغییر مایه و تغییر وزن است.

حمید متبسم خاطرنشان کرد: همچنین این قطعه برای خواننده ای در نظر گرفته شده است که باید با صدای یک خواننده زن یا مردی است که صدای بم دارد و می تواند فرکانس پایین را به خوبی بخواند.

سرپرست گروه مضراب در پاسخ به این پرسش که چرا سالار عقیلی به عنوان خواننده انتخاب شده است، گفت: من به همان اندازه که با سالار عقیلی کار کردم با همایون شجریان هم کار کرده ام، همچنین همان طور که می دانیم گزینه های بسیاری برای انتخاب وجود ندارد و با توجه به گزینه های موجود و علاقه خواننده شخص مورد نظر را انتخاب می کنیم و علاقه من به رنگ صدای سالار عقیلی سبب شد تا این همکاری شکل بگیرد.

همچنین در ادامه پویان بیگلر گفت: من در این کنسرت مایستر نیستم زیرا حمید متبسم به عنوان سرپرست گروه حضور دارد و گروه کوچک است در نتیجه نیاز به مایستر ندارد.تجربه حمید متبسم در اداره گروه دستان بعد از ۲۱ سال بر هیچ کس پوشیده نیست در نتیجه تجربه ایشان سبب شده است کار به راحتی به مرحله اجرا برسد.

این نوازنده تاکید کرد: همچنین تا به امروز فقط دو جلسه تمرین کردیم که ۴۰ درصد کار پیش رفته است و نقش هر ساز در این کنسرت به خوبی پررنگ و تاثیرگذار است. همچنین این کنسرت با نگاه دیگری به گروه نوازی می نگرد.

سپس حمید متبسم در پاسخ به این پرسش که چگونه در جذب مخاطب و مخاطب شناسی موفق بوده است، گفت: به نظر من هنر یک پدیده کاملا شخصی است که با مخاطب جنیه اجتماعی پیدا می کند و هنرمندی که عاشق کارش است هیچ گاه قصد نمی کند که مردم خوششان بیاید بلکه اثر را برای دل خودش می سازد.

متبسم افزود: هنرمند خوب مخاطب سنج نیست و اثری را می سازد که دل و جانش می خواهد و من معتقدم هنری برای مردم است که مردمی نباشد و اگر اثری جمعیت گرا باشد تاثیرگزاری خود را از دست می دهد. همچنین تنها هدف من جذب مخاطب نیست.

گفتنی است، کنسرت “زمزمه ها” ۲۶،۲۷ و ۲۸ دی ماه سال جاری ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می گردد و بلیت فروشی این کنسرت آغاز شده است و علاقه مندان می توانند به نگین، دارینوش، ققنوس و یا پایگاه اینترنتی سی گذر مراجعه کنند.

پایان پیام/۴۶/الف
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.