هنر مقاومت به سمت دیدگاه‌های تازه در حرکت است

۰۱ تیرماه ۱۳،

دبیر بخش تصویرسازی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت ایجاد پشتوانه علمی، تمرکزموضوعی و برنامه ریزی بلند مدت را از راه‌های موفقیت این جشنواره در ترویج فرهنگ مقاومت در حوزه هنرهای تجسمی می‌داند.

به گزارش هنرآنلاین؛ خشایار قاضی زاده گفت: ممکن است در بعضی از آثاری که به دست ما رسیده، کلیشه هایی وجود داشته باشد، اما به صورت کلی آثار موجود در این جشنواره به سمت و سوی بهره گیری هرچه بیشتر از دیدگاه های هنری نو پیش می رود و این موضوع برای برگزاری دوره های آینده جشنواره نویدساز است. این نوید آوری با طرح موضوعات متمرکز در رشته های مختلف سبب خلاقیت هرچه بهتر و بیشتر در بین هنرمندان فعال هنر مقاومت می گردد.

او ادامه داد: در بین بیشتر آثاری که به جشنواره ارسال می گردد، دغدغه های اجتماعی مقاومت و ایستادگی دیده می گردد. اگرچه در حوزه تصویرسازی این دغدغه ها شاید کمتر باشد اما در رشته هایی مانند نقاشی و طراحی چون ظرفیت بیانی بالایی وجود دارد، دغدغه های اجتماعی هنرمندان بیشتر دیده می گردد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برای تقویت بنیان هنر مقاومت به جز برگزاری جشنواره اقدام های دیگری نیز مورد نیاز است، ادامه داد: ما باید با افزایش منابع پژوهشی در زمینه های تاریخی مقاومت، برنامه ریزی طولانی مدت از سوی مسوولان فرهنگی کشور و انتشار یافتن آثار خوبی که در سه دوره این جشنواره تولید شده اند، ذهن و فکر مردم جامعه را از هنر مقاومت اشباع کنیم. گرچه که در طول این سه سال اقدامات امیدوار کننده ای از سوی مسوولان و دیگر برنامه ریزان این جشنواره صورت گرفته است، اما به نظر می رسد برای پیشرفت هرچه بیشتر این جشنواره نیاز به نظم هرچه بیشتر و پشتوانه های عملی بیشتری دارد.

او افزود: این دوره زمانی است که ما باید پیام ها را هرچه سریع تر منتقل کنیم تا دغدغه های اجتماعی ما نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا اشاعه یابد. در حالی که دهه به دهه و سال به سال در عرصه های مختلف فرهنگی شاهد گوناگونی های مختلفی هستیم، با استفاده از زبان گرافیک، نقاشی و تصویرسازی می توانیم بی واسطه با مردم ارتباط برقرار کنیم و سبب داخلی سازی هرچه بیشتر مفاهیم هنری در میان مردم باشیم.

قاضی زاده با اشاره به تجربه هایی که برگزار کنندگان جشنواره هنر مقاومت طی دو دوره قبل به دست آورده اند، راه موفقیت را این گونه توصیف کرد: آنچه می تواند به تجربه اندوزی و پختگی هر چه بیشتر جشنواره هنر مقاومت کمک کند، تمرکز موضوعی و برنامه ریزی بلند مدت در رشته های مختلف این جشنواره است. با توجه به تحولات سیاسی و فرهنگی جهان امروز باید سرمایه گذاری جدی تری در این زمینه شود تا بازخورد فراگیرتری از هنر مقاومت را در کشور، منطقه خاورمیانه و جهان شاهد باشیم.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با هدف ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تاکید بر فرهنگ پایداری در هنرهای تجسمی آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در ۱۲ رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرحهای حجمی، انیمیشن، هنرهای تازه و مفهومی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

۳۲۰/۳۲

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.