هنوز گندم هندی و پاکستانی وارد نشده است

۱۷ام بهمن ،

9-343.jpg

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: از ابتدای سال تاکنون محموله‌های گندم بسیاری از کشورهای مختلف به کشور وارد شده اما هیچ کدام از آن‌ها از کشورهای هند و پاکستان نبوده است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رضا فتوحی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، دربارهٔ آخرین وضعیت واردات گندم هندی اظهار کرد: تاکنون هیچ محموله‌ی گندمی از هند و پاکستان وارد کشور نشده است و سازمان حفظ نباتات تمام محموله‌های محصولات کشاورزی از جمله گندم را در صورت ورود به قرنطینه مورد آزمایش قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه براساس کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات محموله‌های وارد شده باید با استانداردهای کشور مقصد مطابقت داشته باشد، سازمان حفظ نباتات وظیفه دارد محصولات کشاورزی وارداتی و صادراتی را از نظر آفات و میزان سموم و باقیمانده‌های شیمیایی کنترل کند.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: امسال تنها محموله‌ی برگشت خورده صادراتی، سیب بوده که به کشور پاکستان صادر شده بود.

وی افزود: سبب برگشت خوردن محموله سیب از پاکستان، آلوده بودن سیب‌های صادراتی ایران نبوده‌ بلکه طرف پاکستانی با توجه به تولید سیب در داخل کشور خود از واردات سیب ایرانی جلوگیری کرده است.

فتوحی ادامه داد: ایران سالم‌ترین محصولات کشاورزی جهان را از نظر میزان باقیمانده‌های شیمیایی، دارویی و فلزات سنگین دارد و ۹۸ درصد از محصولات کشاورزی ایران سالم است.

به گفته رییس سازمان حفظ نباتات بعضی برای مطرح کردن خود در رسانه‌ها محصولات کشاورزی ایران را مسموم دانسته و با اظهار نظرهای غیر علمی این محصولات را عامل یک سوم از سرطان‌های معده در کشور اعلام می‌کنند اما براساس گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده محصولات کشاورزی ایران از نظر باقیمانده‌های شیمیایی، دارویی و فلزات سنگین نگران‌کننده نیست.

فتوحی عنوان کرد: سازمان حفظ نباتات تمامی محصولات کشاورزی را از مبدأ تولید از نظر میزان باقیمانده‌های سموم ، مواد دارویی و فلزات سنگین کنترل می‌کند اما براساس قانون مصوب سال ۴۶ کنترل مواد غذایی بر عهده وزارت بهداشت است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.