هنگام سوختگی به هیچ عنوان از خمیردندان استفاده نکنید

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه تنها به سوختگی‌هایی، سوختگی سطحی می‌گویند که تنها علامت آن قرمزی و سرخ شدن باشد، افزود: اگر سوختگی منجر به تاول، شکاف، پارگی و ترشح شود سطحی نیست.

یک متخصص پوست و مو گفت: استفاده از خمیردندان نه تنها کمکی به ترمیم سوختگی نمی‌کند، بلکه گاهی اوقات باعث آلرژی و ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود.

دکتر سید مسعود داوودی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: اولین کاری که هنگام سوختگی باید انجام شود سرد نگه داشتن موضع با استفاده از آب خنک و کیسه یخ است.

وی ادامه داد: پس از اینکه موضع سوختگی خنک شد باید از پمادهایی که پزشکان توصیه می‌کنند، استفاده شود. این پمادها حاوی موادی هستند که علاوه بر اینکه به بازسازی سلول‌های مرده ناشی از سوختگی کمک کرده پوست را نسبت به عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

داوودی با بیان اینکه منشا این پمادها بیشتر گیاهی است، افزود: این پمادها علاوه بر مواد ضد میکروب حاوی زینک اکساید هم هستند که خاصیت محافظت از پوست دارد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه تنها به سوختگی‌هایی، سوختگی سطحی می‌گویند که تنها علامت آن قرمزی و سرخ شدن باشد، افزود: اگر سوختگی منجر به تاول، شکاف، پارگی و ترشح شود سطحی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه در سوختگی‌های خفیف استفاده از پماد کفایت می‌کند، افزود: معمولا این سوختگی‌ها از خود جایی باقی نمی‌گذارند اما در مورد کسانی که سوختگی‌شان وسیع‌تر است، درمان با خوردن داروهای خوراکی مثل ویتامین‌های C و E صورت می‌گیرد که در دوران اوج سوختگی به بهبود سوختگی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است هنگام سوختگی‌های سطحی در بعضی از افرادی که پوست ایده‌آلی ندارند و جای زخم در بدنشان دیر خوب می‌شود نیز از داروهای خوراکی استفاده شود.

داوودی در ادامه تاکید کرد: در دوران حاد سوختگی باید از عوامل آسیب‌رسان مثل حرارت، سرما و آفتاب پرهیز کرد.

به گفته وی، معمولا هنگام سوختگی‌های سطحی نیازی به پانسمان نیست و تنها در سوختگی‌های عمیق که زخم ایجاد می‌شود یا لایه‌ای از پوست از بین می‌رود از پانسمان استفاده می‌شود.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: اگر سوختگی را از نظر درجه مقایسه کنیم تفاوتی میان سوختگی با مواد مختلف نیست اما اگر سوختگی‌های مختلف را از نظر عوامل آسیب‌رسان بررسی کنیم سوختگی با بخار شدیدتر از آب جوش است زیرا حرارت بخار بیشتر است. همچنین روغن به خاطر قوامی که دارد سوختگی‌های شدیدی را ایجاد کرده که برخلاف سوختگی‌های دیگر با آب سرد حرارت خود را از دست نمی‌دهد.

وی در خصوص درمان طی سوختگی،‌ اظهار کرد: در سوختگی‌های عمیق که ممکن است جای سوختگی باقی بماند درمان مرحله به مرحله است. مثلا اگر متوجه شویم بدن بیمار گوشت اضافی می‌سازد درمان‌های پیشگیرانه را انجام می‌دهیم اما اگر ببینیم که پیشگیری‌ها نتیجه ندارد اقدامات اضافه‌ای مانند تزریق یا لیزر را انجام می‌دهیم.

داوودی با بیان اینکه سوختگی‌های آفتاب حتی اگر جایی از خود باقی نگذارند، ممکن است در آینده باعث سرطان شوند، افزود: چون سوختگی با نور خورشید همراه با دریافت اشعه ماوراء بنفش است در بلندمدت مشکلات فراوانی را برای فرد به وجود می‌آورد. سوختگی با نور دستگاه‌های سولاریوم نیز منجر به سرطان پوست خواهد شد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.