هیچ استانی در وضعیت سفید کرونا نیست/ توصیه همگانی به استفاده از ماسک

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن مقایسه روند ابتلا، فوت و بهبودی ناشی از بیماری کرونا در ایران و دنیا، درباره جدیدترین دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک از سوی مردم، گفت: اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره استفاده از ماسک، گفت:‌ براساس آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و  مرکز مبارزه با بیماری های آمریکا افراد هنگام حضور در مکان‌هایی مانند مترو و اتوبوس که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، بهتر است که از ماسک استفاده کنند و  توصیه قبلی مبنی بر عدم استفاده از ماسک، برداشته شده است. اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. روش تهیه ماسک خانگی هم به صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده که امروز دوباره منتشر می‌شود. مردم بدانند استفاده از ماسک‌های n ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

انجام ۱۸۹هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی کرونا تا امروز

رتبه پنجم ایران در بهبودیافتگان کرونا

وی افزود:‌ تا امروز تست آزمایشگاهی ما به بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست RT-PCR  رسیده است و از نظر تعداد تست آزمایشگاهی رتبه ۱۱ در دنیا را داریم . از سوی دیگر در موارد ابتلا تا روز گذشته رتبه هفتم را داشتیم و از نظر تعداد ابتلا در هر یک میلیون نفر  جمعیت، رتبه ۲۹ در دنیا را داریم. البته، در زمینه مرگ و میر ششمین  کشور دنیا هستیم اما باید توجه کنید در یک میلیون نفر رتبه سیزدهم و  از لحاظ تعداد موارد بهبود یافته پنجمین کشور دنیا هستیم. در تعداد موارد ابتلا آمریکا و تعداد موارد مرگ ایتالیا رتبه نخست دنیا را دارند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نشست‌هایی که در دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود و برخلاف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: در تمام جلسات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری‌ها رعایت می‌شود. فاصله رعایت شده حداقلی ۲ متر است و ترجیح استفاده از ماسک‌ است. تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شود. 

محدودیت ها تا ۲۳ فروردین به قوت خود باقی است

وی درباره اینکه بر اساس نامه منتسب به رییس دفتر رئیس جمهور به وزیر بهداشت مبنی بر اینکه که طبق پروتکل ها، فعالیت های اقتصادی  تمام مراکز از بیستم به بعد آغاز شود، گفت: اطلاعی از نامه خاصی ندارم. آنچه باید عملیاتی شود مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پس از تایید رئیس جمهور است. موضوع تا بیست و سوم به قوت خود باقی است و بعد از آن برخی مشاغل می‌توانند بازگشایی داشته باشند. این روند مرحله‌ای و تدریجی است و شاخص آن هم مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست. در ادارات دولتی حضور یک سوم کارکنان در نظر گرفته شده بود که اکنون به صورت دو سوم در نظر گرفته شده است و آن یک سومی که حضور پیدا نمی‌کنند، باید از موارد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: ممکن است نامه‌های زیادی رد و بدل شود که لزومی برای انتشار آنها وجود ندارد. این موارد هیچ کدام قابل انتشار نیست و قرار هم نیست منتشر شود و اصلا مصوبه ستاد نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی دارد و آنچه امروز مصوب شده با تایید رییس جمهوری ابلاغ خواهد شد. در نتیجه آنچه خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، قابلیت اجرایی دارد.

۷۰۰ صفحه پروتکل بهداشتی برای صنوف مختلف

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای زندان‌ها تهیه و ابلاغ شده است، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ صفحه پروتکل برای صنوف مختلف ابلاغ شده است. پروتکل‌های جدیدی هم برای فاصله گذاری هوشمند تهیه و ابلاغ خواهد شد.

خدمات رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کرونا

جهانپور درباره اهمیت پذیرش رایگان اتباع افغانستان در بیمارستان‌های دولتی، گفت: رویکرد کشور ما انسانی است و سلامت جزء حقوق عامه انسان‌ها است که اتباع افغانستان نیز از این حق برخوردار هستند. اخلاق انسانی حکم می‌کند هر آنچه برای مردم خود جاری و ساری می‌دانیم، آن را برای همه عزیزان از جمله اتباع خارجی محفوظ بداریم. هر پاندمی جهانی زمانی قابل رفع است که مسئولیت مشترک از سوی جوامع مختلف پذیرفته شود.

جوامع مختلف مسوولیت مشترک را بپذیرند

وی افزود: هر اقدام بهداشتی و درمانی که برای مردم ایران انجام می‌شود، برای اتباع هم ارائه خواهد شد. در شرایط تحریم‌های یک جانبه آمریکا، دشواری‌هایی وجود دارد. حتی وقتی بدانیم نیازهای داخلی کشور برطرف شده باشد، به عنوان یک مسئولیت مشترک برای همسایه‌های خود، امکانات را در اختیار خواهیم گذاشت. هر امکانی فراتر از نیازهای ما باشد، در اختیار جهان هم می‌گذاریم. تمام همه گیری‌های جهانی فقط زمانی قابل کنترل خواهند بود که جوامع مختلف، مسئولیت و اقدام مشترک را بپذیرند و کرونا هم از این موضوع جدا نیست. با دستور وزیر بهداشت از محل منابعی که تهیه می‌شود، ارائه خدمات به اتباع خارجی در مراکز دولتی رایگان خواهد بود و هزینه آن هم توسط دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت می‌شود.

استان “سفید” از نظر ابتلا به کرونا نداریم

جهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانی در کشور وجود دارد که دارای وضعیت سفید باشد، اظهار کرد: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد. 

وی درباره وضعیت بوشهر نیز، گفت: این شهر در چند روز اخیر موارد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است، اما همچنان موارد ابتلا وجود دارد.

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.