وابستگی به نفت قطع شود

جام جم آنلاین: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت هم اکنون بیش از ۸۰ درصد بودجه ایران از منابع نفتی تامین می‌شود و در این صورت امکان رقابت پایین می آید.

عبدالرضا رحمانی فضلی در «همایش جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع» با اشاره به اینکه عواملی وجود دارد که اقتصاد ما را تحت فشار قرار می دهند افزود:یکی از موضوعات مورد بررسی بحث دولتی بودن اقتصاد کشور است.

وی افزود: باوجود تلاش های صورت گرفته برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت هم اکنون بیش از ۸۰ درصد بودجه از منابع نفتی تامین میشود و در این صورت امکان رقابت پایین می آید باید تلاش کنیم بند ناف وابستگی اقتصاد کشور به نفت قطع شود.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم وابستگی کشور به صادرات نفت کاهش یابد چرا که در غیر این صورت یک کشور مصرف‌کننده باقی خواهیم ماند.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد :نظام بانکی ما در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان معوقه دارد. این نظام که قدرت اجرایی کردن سیاستهای مستقل خود را ندارد و نمی تواند فعالیت های مربوط به سازمان خود را عملیاتی سازد نمی توان انتظار خاصی داشت.

وی اظهار داشت:در بخش ارزی بنا بر این بوده است تا اضافه بودجه به حساب صندوق ذخیره ارزی واریز شود و این مبلغ صرف بخش های تولیدی شود.اما با مشاهده عملکرد صندوق می بینیم که این گونه نبوده است.

رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: بحث هدفمندی یارانه ها از نظر همه کارشناسان و متخصصان اقتصادی و قانون گذاران قابل قبول و تأیید است اما از نظر اجرایی دچار اشکال است.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.