وابستگی ۴۷ دردی تولیدات داخلی برای جابجایی به بنادر

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که ۱۹ درصد از ظرفیت های ترانزیتی بنادر استفاده می شود، گفت: ظرفیت ترانزیتی بنادر کشور ۲۵ میلیون تن در سال است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن صادقی فر افزود: نزدیک به ۴۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور وابسته به حمل و نقل  دریایی است.

وی افزود: در سال ۸۱ میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور ۷۷ میلیون تن بود که در سال ۹۰ با رشد  میانگین ۱۱ درصد به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است.

صادقی فر گفت: در سال ۸۱ حدود ۸۰۰ هزار TEU کانتینر جا به جا می شد که پارسال به سه میلیون و ۲۰۰ هزار TEU افزایش یافته است.

وی افزود: امارات متحده عربی، قطر، عمان، عربستان، هند و کشورهای آسیای میانه طرح های مهم ترانزیت را اجرا می نمایند، ما هم باید برای تقویت مزیت های نسبی خود در عرصه ترانزیت تلاش کنیم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری های سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۷۹ تا ۹۰ در بخش ترانزیت را حدود سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش خصوصی هم دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور در حوزه ترانزیت سرمایه گذاری کرده است.

صادقی فر از پیشرفت طرح توسعه بندر شهیدرجایی، اتمام طرح توسعه بندر بوشهر، اجرای طرح توسعه بندر چابهار و اجرای طرح توسعه بنادر امام خمینی (ره )، بندرانزلی، امیرآباد و نوشهر خبر داد که به توسعه ترانزیت از بنادر کشور کمک می کند.

وی با بیان این که ایران کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت در منطقه است، گفت: ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از بنادر کشور روند ثابتی ندارد.

صادقی فر گفت: نداشتن نگاه استراتژی به ترانزیت ، تعامل نامناسب سازمانهای امور ترانزیت، فقدان کار گروه حمل و نقل چند وجهی، عمر زیاد ناوگان جاده ای، انتقال نیافتن برخی مسیرهای ترانزیت به راه آهن و تفاسیر سخت گیرانه از قوانین و مقررات کشور از چالش های توسعه ترانزیت است.

وی افزایش تعامل بخش ها و سازمان های مسئول جهت تسریع  عملیات ترانزیت و اصلاح قوانین، افزایش میزان بهره وری از ظرفیت های ترانزیتی بنادر، عقد موافقتنامه های ترانزیتی با کشورهای هدف، معرفی ظرفیت های ترانزیتی کشور از طریق سفارتخانه و کنسولگری های ایران در کشورها، توسعه نقش دبیرخانه راهگذر شمال – جنوب و توسعه و تکمیل  زیرساخت های ریلی و کاهش تعرفه ها را خواستار شد.

وی ایران را از کشورهای مهم دریایی در خلیج فارس – دریای عمان و دریای خزر دانست و گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور در سال ۸۵ حدود ۱۲۳ میلیون تن در سال بود که به بیش از ۱۷۲ میلیون تن رسیده است و سال ۹۵ یا سال پایانی برنامه پنجم توسعه به حدود ۲۲۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

نخستین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران با شعار”بنادر- دروازه های ترانزیت بین المللی ” در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.