واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران به بهره برداری رسید

طرح های بنزین سازی و بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران امروز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با اتمام فرایند احداث واحد گوگردزدایی از گازوئیل، استحصال گوگرد و همچنین واحد سولفور ریکاوری، طرح بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فراورده های این پالایشگاه به بهره برداری رسید.

با راه اندازی واحد گوگردزدایی از گازوئیل با ظرفیت ۵۳ هزار بشکه در روز (گازوئیل تولیدی با کمتر از ۱۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو پنج)، واحد سولفور ریکاور با ظرفیت ۱۱۰ تن گوگرد و واحد استحصال گوگرد با ظرفیت ۲۱۲ تن گوگرد در روز، تمامی ۱۴ واحد طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان در مدار بهره برداری قرار گرفت.

طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فراورده های این پالایشگاه به عنوان نخستین طرح از طرح های ۹ گانه مهر ماندگار مجموعه پالایش و پخش، بزرگترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره برداری احداث شده است.

مدیریت مصرف انر‍‍‍ژی، کاهش تولید سوخت ضایعات، ارتقای استانداردهای زیست محیطی و تولید فراورده های نفتی با استاندارد یورو پنج از مهم ترین ویژگی های این پروژه است.

*واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان

همچنین واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، با هدف تولید روزانه ۲٫۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت احداث شده که دارای دومین واحد تصفیه هیدروژنی نفتهای سبک (ایزومریزاسیون) پس از پالایشگاه شازند اراک است که با اتکا به تلاش و همت متخصصان داخلی به بهره برداری رسید.

براساس این گزارش: واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب های مولکلی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد باز می گرداند. از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

با راه اندازی واحد گوگردزدایی از گازوئیل با ظرفیت ۵۳ هزار بشکه در روز، گازوئیل با PPM کمتر از ۱۰ تولید می شود همچنین راه اندازی این واحد و واحد سولفور ریکاور، با ظرفیت ۱۱۰ تن گوگرد و واحد استحصال گوگرد با ظرفیت ۲۱۲ تن گوگرد در روز، تمامی ۱۴ واحد طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت این پالایشگاه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پروژه بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه ( با افزایش عدد اکتان نفت های سبک) اجرایی شده که با راه اندازی این واحد عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از ۶۴ به ۸۸ ارتقا می یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفت های سبک به ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال متر مکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه است.

برای احداث و بهره برداری از این طرحها در مجموع ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و پیمانکار و همه عوامل مدیریت و اجرای طرح، از نیروهای متخصص داخل کشور هستند.

شایان ذکر است: این طرح به عنوان نخستین بخش از طرحهای ۹ گانه مهر ماندگار در مجموعه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به شمار می آید که بزرگترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره برداری احداث شده است. تولید فرآورده های نفتی با استاندارد یورو ۵ از مهمترین ویژگی های این پروژه به شمار می آید./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.