واردات برنج در زمان برداشت ممنوع

جام جم آنلاین: مدیر کل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهادکشاورزی، از پیش بینی تولید سه میلیون و ۴۵۰هزار تن برنج از شالیزارهای کشور خبر داد و گفت: حدود ۶۰۰ هزار تن کسری برنج مورد نیاز کشور بوده که هرسال باید با واردات تامین شود و اکنون به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد که در زمان عرضه برنج تولید داخل واردات انجام نشود.

محمد مهدی کابلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: این میزان برنج تولیدی از سطح حدود ۶۰۰ هزار هکتار شالیزارهای کشور که امسال برنج کشت شود، برداشت خواهد شد.

وی افزود: امسال به دلیل شرایط خوب آب وهوایی، افزایش میزان سطح تولید برنج در کشور دور از انتظار نخواهد بود.
 
مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهاد کشاورزی به سرانه مصرف برنج در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی حدود ۳۶٫۵ کیلوگرم بوده که با این حساب برنج تولیدی کشور جوابگوی بخش زیادی از نیاز داخل را تامین می کند.
 
کابلی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ هزار تن کسری برنج مورد نیاز کشور بوده که هرسال باید با واردات تامین شود و اکنون به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد که در زمان عرضه برنج تولید داخل واردات انجام نشود.
 
وی  با اشاره به اینکه با کاهش فرآیند تبدیل شالی به برنج در شالیکوبی ها می توان از ضایعات حدود ۲۵ درصدی برنج جلوگیری کرد، افزود: کاهش ضایعات برنج می تواند ایران را از واردات برنج از خارج بی نیاز کند.
 
مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و علوفه وزارت جهادکشاورزی، توسعه کشت برنج ارقام پر محصول  را از راهکارهای اساسی برای رسیدن به خودکفایی دانست و اضافه کرد:  امسال این وزارتخانه دو هزار تن بذرهای اصلاح شده برنج را میان کشاورزان توزیع و به منظور کاهش هزینه های کشت و داشت، توسعه مکانیزاسیون برنج را افزایش داد.
 
کابلی، با بیان اینکه اکنون از۲۲۴ طرح ایجاد بانک نشا در کشور ،حدود ۱۵۴ طرح به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند، ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی آینده مکانیزاسیون کشاورزی و بانک نشا در کشور افزایش خواهد یافت.
 
وی، اختصاص کمک های بلاعوض به کشاورزان برای توسعه کشت دوم در مازندران را در راستای خودکفایی برنج و بی نیازی کشور از واردات تاثیر گذار دانست و افزود: باید با تغییردرکشت و فاصله گرفتن از مسیر سنتی به صنعتی، تقویت شرکت های خدماتی حمایتی بخش خصوصی و واگذاری امور به بخش خصوصی برای کمبود نیروهای نظارتی مزرعه و اصلاح الگوی کشت و مصرف قدم برداشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.