واردات لپ‌تاپ ۲۷ درصد کاهش یافت

سیبنا: واردات انواع نوت‌بوک (لپ تاپ) به کشور در پنج ماه نخست سال جاری از نظر ارزشی بیش از ۱۰ درصد و از نظر وزنی نزدیک به ۲۷ درصد کاهش یافت.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در پنج ماهه امسال بالغ بر ۱۷۶٫۵ میلیون دلار انواع نوت‌بوک به وزن تقریبی ۱۳۲۰ تن وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۱۰٫۷ درصدی و از نظر وزنی کاهش ۲۶٫۸ درصدی را نشان می‌دهد.

امارات مبدا اصلی نوت‌بوکهای وارداتی به کشور بوده؛ به‌ طوری که بیش از ۹۰ درصد از واردات این محصول به ایران از طریق این کشور انجام می‌شود. واردات انواع نوت‌بوک در سال گذشته با رشد ۵۰ درصدی به بیش از ۴۸۷ میلیون دلار رسیده بود. وزن نوت‌بوکهای وارداتی به کشور نیز با افزایش ۲۸ درصدی به بیش از ۴۵۰۰ تن رسیده بود.

در همین حال دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور به ایسنا گفته که ایجاد محدودیت در واردات نوت‌بوک به کشور زمینه را برای تشدید قاچاق و حضور نوت‌بوک‌های بی‌کیفیت و بدون نام و نشان در بازار داخلی فراهم می‌کند.

به گفته حمیدرضا قمی، وجود محدودیت در حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوک‌های وارداتی می‌تواند راه را برای ورود اجناس تقلبی و قاچاق باز کند. به گزارش ایسنا قمی این‌را هم گفته که مدتی بود نوت‌بوک و آیفونها در حال تبدیل شدن به یکی از ابزار‌آلات لازم در سبد خانواده‌ها بودند، اما هم‌اکنون با این شرایط تقاضا کاهش پیدا کرده است و نوسانات قیمت ارز شرایط را به گونه‌ای پیش برده که دیگر واردات برای وارد‌کنندگان مقرون به صرفه نیست.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.