واکسیناسیون ۴۱۸ هزار رأس دام علیه بیماری‌های شاربن و آبله

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران گفت: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر ۴۱۸ هزار رأس دام در این شهرستان علیه بیماری‌های شاربن و آبله واکسینه شدند.

 

حمید‌رضا گوهرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: دامپزشکی با کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در تحقق دام سالم و غذای سالم گام بر می‌دارد و مجموعه پرسنل دامپزشکی گچساران تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه داشته است.

وی بیان داشت: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دام، ضمن کاهش دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها، سلامت و بهداشت عمومی جامعه نیز افزایش می‌یابد.

رئیس دامپزشکی گچساران با اشاره به واکسیناسیون ۱۳۲ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن در این شهرستان ابراز داشت: نام دیگر این بیماری سیاه‌ زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

واکسیناسیون ۲۸۶ هزار رأس دام در گچساران علیه بیماری آبله

گوهرگانی افزود: مخزن‌ این ‌بیماری در دام در گوسفند، بز و گاو بوده‌ و با مرگ‌ و میر بالا و سریعی همراه‌ است‌.

این مسئول از واکسیناسیون ۲۸۶ هزار رأس دام شامل گوسفند و بز علیه بیماری آبله خبر داد و گفت: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که بسیاری از حیوانات از قبیل انسان و پرندگان را آلوده می‌کند.

وی بیان داشت: آبله گوسفند و بز بیماری‌های ویروسی بسیار مسری در نشخوارکنندگان کوچک هستند و واکسینه کردن دام نسبت به این بیماری بسیار مهم و مورد توجه است.

رئیس شبکه دامپزشکی گچساران با بیان اینکه برای حفظ و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه همه مسئول هستیم، از دامداران خواست تا همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی گچساران داشته باشند.

گوهرگانی تصریح کرد: دامداران مجاز به خرید، جا‌به‌جایی و نقل و انتقال دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی نیستند.

وی ادامه داد: به این وسیله و با کنترل جابه‌جایی و نظارت بر حمل و نقل دام از بروز و شیوع بیماری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

گوهرگانی با تأکید بر لزوم استانداردسازی محل‌‌های نگهداری دام به گاوداران توصیه کرد با بهره‌گیری و استفاده از تسهیلات کارگروه توسعه بخش کشاورزی گچساران، واحدهای خود را به حداقل استانداردهای بهداشتی لازم مجهزکنند.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.