وام مسکن و زلزله تبریز

چند سالی است که طرحی تحت عنوان وام مسکن روستایی شبیه طرح مسکن‌مهر در کشور به اجرا درمی‌آید و در قالب آن روستانشینان با دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی که حالا به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، می‌توانند خانه‌ای متفاوت از دیوارهای خشت‌وگل برای خودشان احداث کنند.

همه برنامه دولت برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در همین طرح پرداخت وام بانکی با نرخ سود پایین خلاصه شده که متقاضیان پس از دریافت وام اقدام به تخریب یا بازسازی منازلشان می‌کنند و از این طریق، خانه‌های مقاوم جایگزین خانه‌های خشتی روستایی می‌شود.
گفته می‌شود اگر این وام‌ها نبود، الان تلفات زلزله استان آذربایجان‌شرقی چندبرابر شده بود!
اما آیا در حال حاضر روال پرداخت تسهیلات مسکن روستایی قابل قبول و مناسب است؟
آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ باید در مجموع ۶۰۰ هزار فقره وام مسکن روستایی توسط بانک‌ها پرداخت می‌شد که از این رقم تاکنون حدود ۲۰۰ هزار فقره وام پرداخت شده و ۴۰۰ هزار فقره از این تسهیلات در نوبت پرداخت قرار دارد!
این در حالی است که یکی از بانک‌های تخصصی کشور که سابقه طولانی در ارائه وام مسکن‌مهر دارد تاکنون به تنهایی ۴۰۰ هزار فقره وام مسکن روستایی به غیر از سهمیه ۶۰۰ هزار فقره‌ای سایر بانک‌ها، پرداخت کرده است.
درباره نحوه پرداخت تسهیلات مسکن این روزها نقدهای پراکنده‌ای مطرح می‌شود از جمله اینکه برخی نمایندگان مجلس پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن‌مهر توسط سیستم بانکی را موثر در افزایش نقدینگی مطرح می‌کنند!
اما مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی معتقدند: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن هیچ اثر تورمی ندارد و حتی باعث افزایش اشتغال در کشور و کمک به تعدیل نرخ تورم از طریق کاهش هزینه تامین مسکن خانوارها – حذف اجاره‌نشینی- می‌شود.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.