واکسن مالاریا با اثربخشی سه برابری

سلامت > تحقیقات– ممتازنیوز:
یک گروه از محققان ژاپنی واکنسی تولید کردند که خطر ابتلا به بیماری مالاریا در انسان را بیشتر از دو سوم کاهش می‌دهد

به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل، بیماری مالاریا که توسط پشه‌های دارای انگل این بیماری منتقل می‌شوند، سالانه ۶۵۰ هزار نفر به ویژه کودکان آفریقایی را به کام مرگ می‌کشد.

درحال حاضر تعداد بسیاری از داروهای پیشگیری از بیماری موجود است؛ اما دانشمندان اظهار داشتند که مقاومت این بیماری نسبت به داروهای موجود در حال افزایش است.

محققان دانشگاه اوساکا، یک واکسن پودر خشک تولید کردند که BK-SE36 نام دارد و از یک پروتئین اصلاح شده ژنتیکی که در انگل‌های مالاریا وجود دارد با ترکیب ژل آلومینیم هیدروکسیل ساخته شده است.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی این محققان، تأثیر این واکسن بیشتر از داروهایی است که تاکنون ساخته شده است.

این واکسن روی افراد بالغ در ژاپن و پیش از آن در شمال اوگاندا به عنوان منطقه‌ای که مالاریا در آن همه گیر است آزمایش شده و تاکنون هیچ مشکلی درباره آن گزارش نشده است.

به دنبال آزمایش‌های انجام شده در اوگاندا، تحقیقات پس از آن نشان داد که این واکسن تعداد افرادی که به مالاریا مبتلا می‌شوند را تا ۷۲ درصد کاهش داده است.

توشیهیرو هوری، رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که قصد دارد واکسن BK-SE36 را ظرف پنج سال برای استفاده گسترده آماده کند.

مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از موضوعات مهم بهداشتی تعدادی از کشورهای گرمسیری دنیا است.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌ خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ ‌و میر قابل توجه ‌است.

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می ‌دانستند.

بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌‌شود.

انگل مالاریا توسط پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که خود دارای چندین گونه است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.