واکنش ایران به ادعای عربستان در باره میدان گازی آرش

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی پس از ادعای عربستان درباره سهیم نبودن ایران در میدان گازی آرش، گفت: این میدان بین ایران و کویت مشترک است و عربستان هیچ سهمی از این میدان ندارد.

به گزارش ایرنا، علی ماجدی تاکید کرد: جای تردید زیادی است که عربستان سهمی در میدان آرش داشته باشد.

وزارت نفت اعلام کرد: پیش از این هم برخی از مقام‌های نفتی ایران عنوان کردند، عربستان هیچ سهمی از میدان مشترک گازی با کویت ندارد.

میدان گازی آرش در سال ١٩۶٢ میلادی با حفر یک حلقه چاه اکتشافی توسط شرکت نفتی ژاپنی ˈای.او.سیˈ، در خلیج فارس کشف شد.

این میدان از ذخیره حدود ١٣ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار بوده و طبق گفته محمدباقر سلیمانی مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره ایران تاکنون اقدامی برای توسعه این میدان مشترک انجام نداده است.

مذاکره‌ها برای توسعه این میدان گازی به طور رسمی از سال ٢٠٠٠ میلادی میان ایران و کویت آغاز و تاکنون چندین دور مذاکره بین مقام‌های وزارت امور خارجه ایران و کویت برگزار شده است.

عربستان با وجود دارا بودن منابع عظیم نفتی، فاقد منابع گازی قابل توجهی است، بنابراین تلاش زیادی برای ورود به میدان گازی آرش دارد.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر درباره روند توسعه میدان آرش گفته بود: با وجود آمادگی کامل شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان آرش به دلیل وجود برخی اختلاف نظرهای مرزی با کشورهای عربستان و کویت با شتاب کمتری در حال انجام است.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.