واکنش بانک مرکزی به توقف پرداخت ارز کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی با رد توقف پرداخت ارز برای ورود کالا به کشور، اعلام کرد: ارز لازم جهت ورود کالاهای اساسی همچنان پرداخت می شود.

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک همچنان ارز لازم جهت ورود کالاهای اساسی و استراتژیک مورد نیاز کشور که براساس اوراق ثبت سفارشات صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه های کالایی “اول و دوم” قرار گرفته‌ اند را به نرخ مرجع تامین می کند، عنوان کرد: مراتب طی بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های صادره به نظام بانکی کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته ‌است.

شایان ذکر است، به بانک های عامل تکلیف شده است تا ارز تخصیص یافته به نرخ مرجع جهت ورود کالاهای اساسی و ضروری، صرفا جهت ورود کالاهای مزبور انتقال یافته و از مصرف ارز با نرخ مرجع جهت سایر مصارف خودداری شود که این مهم از سوی حوزه نظارتی بانک در بازرسی‌ های دوره‌ ای مورد رسیدگی قرار می ‌گیرد.

ضمنا در خصوص حساب های ارزی اشخاص نیز لازم به یادآوری است این بانک براساس بند (۵) قسمت “ج” از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی (خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی) بانک های عامل را موظف کرده ‌است تا درصورت تقاضای برداشت از حساب‌ های ارزی مفتوحه، به شرطی که قبلا منابع حساب مورد بحث به صورت اسکناس (فیزیکی) تامین شده ‌باشد، نسبت به پرداخت عین ارز ارائه شده به مشتریان اقدام نمایند.

اضافه می‌ شود سود متعلقه به حساب های مورد نظر نیز ( وفق بند ۴ قسمت ج از بخش مذکور) متناسب با بازدهی به کارگیری منابع مزبور توسط بانک های عامل به صورت ارزی قابل پرداخت است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.