واکنش به گزارش سازمان بازرسی/ برج مراقبت مقصر سقوط نبود

محمود رسولی نژاد در گفتگو با مهر در واکنش به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص فقدان دستگاه‌های لازم برای تعیین میزان دید (RVR) در فرودگاه ارومیه و در نتیجه سقوط هواپیمای ایران ایر، اظهار داشت: در آن روز دیده بان برج مراقبت تمام استاندارهای لازم را برای پرواز هواپیما در نظر گرفته بود و مشکلی از بابت عدم دید و یا لغزندگی وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: برای آن روز هم حداقل دید که ۸۰۰ متر است، کفایت می کرد و هوا برای سه ساعت مداوم پایدار بود؛ بنابراین استانداردهای موجود در کتاب نقشه فرودگاه ها رعایت شده بود.

وی بابیان اینکه وقتی شرایط آب و هوایی با استانداردهای پرواز همخوانی داشته باشد نمی توان اجازه پرواز نداد، گفت: در هر صورت در آن روز هم دیده بان تمام شرایط را سنجیده بود و نمی توان در این حادثه برج مراقبت را مقصر دانست.

به گزارش مهر، سازمان بازرسی کل کشور در بخشی از گزارش خود آورده بود: در روز سانحه ۳ پرواز به مقصد ارومیه به دلیل دید کم و آب و هوای نامناسب لغو شده و در ساعت ۱۸ روز سانحه به اعلام هواشناسی ارومیه مبنی بر بهبود نسبی وضعیت دید فرودگاه و رسیدن به مقدار ۸۰۰ متر که حداقل دید مورد نیاز برای فرود با استفاده از ILS می‌باشد پرواز شماره ۲۷۷ هواپیمای بوئینگ به مقصد ارومیه انجام شده است.

نکته قابل توجه در این زمینه فقدان دستگاه‌های لازم برای تعیین میزان دید (RVR) در فرودگاه یاد شده می‌باشد و لذا تعیین حداقل دید به صورت بصری توسط دیده بان انجام گردیده که چندان قابل اعتماد نبوده است.

در ادامه گزارش سازمان بازرسی تصریح شده بود: خلبانان این پرواز آگاهی کاملی از وضعیت هوای منطقه ارومیه خصوصاً‌ بخش‌های جنوبی فرودگاه که دارای شرایط یخبندان بود نداشته و در تصمیم گیری برای انجام تقرب مجدد پس از عدم موفقیت در مرحله اول فرود و اوج‌گیری تا ارتفاع ۹۰۰۰ پایی با توده هوای نامناسبی روبرو شده که دارای شرایط یخبندان متوسط تا شدید و توام با بارش بوده و سبب یخ‌زدگی روی سطوح بال و بدنه هواپیما گردیده است.

به گزارش مهر، در ۱۹ دی ماه سال ۸۹ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر در نزدیکی شهر ارومیه دچار سانحه شد و در پی آن، ۷۸ نفر از مسافران و کروی پروازی این هواپیما کشته شدند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.