واکنش مطهری به اظهارات احمدی‌نژاد: در موضوعاتی که تخصص ندارید، مشاورانی برگزینید که مطالب بی‌نقص ارائه دهند

علی مطهری در یادداشتی با عنوان « ترویج مکتب ایران به زبان​های مختلف» با اشاره به تز «مکتب ایران به جای مکتب اسلام» که از سوی رئیس جمهور و رئیس دفتر وی گفت: برخی گمان می‌کنند با انتقاداتی که از سوی شخصیتهای مختلف دینی و سیاسی از جمله مراجع تقلید صورت گرفت و با اشاراتی که از سوی رهبر انقلاب شد، این افراد دست از تز خود برداشته‌اند، غافل از این که این گروه در فرصتهای مناسب پیام خود را در قالبهای مختلف بیان می‌کنند.

او که تذکر نسبت به این موضوع را به عنوان هشداری نسبت به خطری که کیان انقلاب اسلامی را تهدید می­کند و آن را در معرض انحراف مسیر قرار می‌دهد، مطرح می‌کرد، از سخنان اخیر رئیس جمهور در مراسم تجلیل از فردوسی‌پژوهان، یاد کرد که نشان می‌دهد تعقیب تز مکتب ایران از سوی ایشان و همکارانشان امری جدی و با برنامه است.

مطهری در واکنش به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «فردوسی و رودکی سربازانی بودند که یکی پس از دیگری مأموریت بازگویی حقیقت پیام پیامبر را برعهده گرفتند. فردوسی حقیقت اسلام را به زیبایی ترسیم کرد»، ادامه داد: این ادعاها بیشتر با تخیلات منطبق است تا با واقعیات تاریخی. آیا شاهنامه بازگوکننده حقیقت پیام پیامبر است؟ حقیقت اسلام را فردوسی ترسیم کرد یا علمایی مانند شیخ طوسی و شیخ مفید و شیخ صدوق و خواجه نصیر و علامه حلی و غیرهم. شاهنامه را باید در حد خودش دید و به عنوان یک اثر هنری افسانه ای حماسی و احیاگر زبان فارسی در نظر گرفت و نه بیشتر. هنر فردوسی زنده نگاه داشتن زبان فارسی به عنوان یکی از زبانهای مؤثر دنیای اسلام بوده نه بیش از این، و از این جهت او خدمت بزرگی به جهان اسلام کرده است چون بخشی از معارف اسلامی در قالب زبان شیرین فارسی بیان شده است. اساسا در احیای زبان فارسی برخی عربها یعنی خلفای عباسی بیش از همه نقش داشتند زیرا آنها برای مقابله با سیاست بنی‌امیه مبنی بر برتری دادن عرب بر عجم، به ترویج زبان فارسی پرداختند.

نماینده تهران افزود: مطلب دیگر این که آقای رئیس جمهور در نطق‌های مختلف خود، همه ارزش‌ها را در چهارگانه عدالت، آزادی، توحید و عشق خلاصه می‌کند و این چهار کلمه ترجیع‌بند کلام ایشان است و البته سخنی از اسلام نیز در میان نیست، گویی در صدد تبلیغ مکتب جامع و قدر مشترک همه ادیان و مکاتب بشری است و البته این مکتب، دیگر اسلام نخواهد بود زیرا اسلام هیچ‌گاه در این چهار کلمه خلاصه نمی‌شود، علاوه بر این که باید روشن شود که مقصود از آزادی و عشق چیست؟ آزادی از چه و عشق به چه؟ آیا می‌توان از الفاظ مشترک که هرکس مفهومی از آن اراده می‌کند یک مکتب ساخت؟

مطهری از رئیس جمهور خواست که با توجه به عدم تخصص ایشان در این گونه مباحث، تغییری در مشاوران فرهنگی خود بدهند تا کسانی که این گونه نطق‌ها را برای ایشان تنظیم و آماده می‌کنند از فکر مستقیم اسلامی برخوردار باشند و مطالب بی‌نقص ارائه نمایند.

برای مطالعه متن کامل یادداشت مطهری،اینجا را کلیک کنید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.