واگذاری ۲۷ نیروگاه تا پایان سال جاری

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

مجری خصوصی سازی صنعت برق کشور از واگذاری ۲۷ نیروگاه iبه بخش خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، iبهمن الله مرادی در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران با بیان اینکه در صنعت برق سه بخش تولید ، انتقال و توزیع وجود دارد ، گفت : بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش هایی که شامل خصوصی سازی می شود و دولت باید آنها را iبه بخش خصوصی واگذار کند، بخش های تولید و شرکت های توزیع است و بخش انتقال در اختیار حاکمیت است و واگذار نمی شود.

وی افزود: صنعت برق هم اکنون درحال آماده سازی نیروگاه ها و شرکت های توزیع برای واگذاری iبه بخش خصوصی است که در فهرست  واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار دارد و اکنون ۴۴ نیروگاه iبه ظرفیت ۳۴ هزار مگاوات iبه اعتبار ۲۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که برای واگذاری آماده می شود.

مجری طرح خصوصی سازی صنعت برق با بیان اینکه در وقت کنونی ۱۷ نیروگاه iبه ظرفیت ۱۶ هزار مگاوات iبه ارزش ۹۰ هزارمیلیارد ریال iبه بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: واگذاری ها را سازمان خصوصی سازی انجام داده است.

وی تصریح نمود: از ۴۴ نیروگاه که در دستور کار واگذاری است، ۱۰ نیروگاه از طریق ماده ۲۷ و بورس یا فرابورس عرضه می شود و واگذاری بقیه ۳۴ نیروگاه از طریق مزایده خواهد بود. 

مرادی درخصوص نیروگاه هایی که در عرضه اولیه مشتری خود را پیدا نمی کند ، گفت : عرضه دوم و سوم برای این نیروگاه ها  در سازمان خصوصی سازی پیش بینی شده است. 

وی با بیان اینکه براساس برنامه تا پایان سال جاری، ۲۷ نیروگاه باقیمانده واگذار خواهد شد، گفت: قیمت گذاری ۲۱ نیروگاه انجام شده و شش نیروگاه دیگر نیز در دست ارزیابی است. 

وی گفت : نیروگاه های پرند و سنندج پس از نداشتن متقاضی در مزایده، iبه عنوان رد دیون از طرف دولت iبه شرکت مپنا واگذار شده که ارزش این دو نیروگاه در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

وی در خصوص واگذاری شرکت های توزیع برق نیز گفت: برای تسهیل در واگذاری شرکت های توزیع، آماده سازی ها انجام شده که تاخیر در واگذاری این شرکت ها iبه دلیل حساسیت بالایی است که واگذاری این شرکت ها دارد.

به گفته مجری خصوصی سازی صنعت برق، بدهی های شرکت های توزیع که انباشته از سال های قبل است، iبه دولت منتقل شده است تا در واگذاری این شرکت ها تسهیلاتی ایجاد شود.

در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران، بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت خارجی از فرانسه، ایتالیا، آلمان، چین، ترکیه، کره جنوبی و …، در فضایی iبه وسعت افزون بر ۳۰ هزار مترمربع آخرین دستاوردهای خود را در زمینه های مختلف صنعت برق عرضه نموده اند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.