وجود بیش از ۱۲ هزار زندانی دیه / افزایش زندانیان مهریه و چک بلامحل

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ‘ سید اسدالله جولایی ‘ امروز جمعه در جمع خبرنگاران درباره دارندگان خودروهایی که الحاقیه بیمه نامه های خود را پرداخت نکرده اند، گفت: متاسفانه مردم نسبت به پرداخت الحاقیه بیمه نامه خودروهایشان حساسیت لازم را ندارند و این در حالی است که در غیر ضروری ترین مسایل هزینه می کنند.

** رقم بیمه نامه در ایران در حد صفر است

رییس ستاد دیه کشور ادامه داد: قیمت بیمه نامه در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان که رقم بیمه نامه با قیمت خودرو برابری می کند، ناچیز و در حد صفر است.

جولایی در ادامه درباره پیگیری وضعیت اعسار محکومان جرایم مالی غیرعمد گفت: پیگیر این مساله هستیم و به مدیران کل ستاد دیه در استانها ابلاغ شده است به کسانی که گرفتار می شوند یادآوری کنند تا درخواست اعسار خود را پس از صدور حکم به دادگاه ارایه دهند.

** کمک ۱۲۰ میلیارد تومانی دولت به ستاد دیه

رییس ستاد دیه کشور همچنین از اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای کمک به ستاد دیه خبر داد و افزود: خوشبختانه امسال با تاکید رییس جمهور صد در صد اعتبار یاد شده تخصیص یافته است.

جولایی در ادامه شمار زندانیان بدهکار دیه را تا پایان خرداد ماه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در صورت وقوع حادثه ابتدا شرکت های بیمه موظف به پرداخت خسارت هستند و در صورتی که بیمه نتواند پرداخت کند صندوق تامین خسارتهای بدنی که هم اکنون موجودی بسیار خوبی دارد موظف به پرداخت است اما در صورتی که این صندوق هم توانایی پرداخت خسارت را نداشته باشد ستاد دیه مازاد مبلغ خسارت را پرداخت می کند.

رییس ستاد دیه کشور در پاسخ به این سوال که برخی از کلانتری ها به رغم تاکید قانون که بیمه نامه را نوعی وثیقه می داند، آنرا قبول نکرده و راننده را پس از وقوع حادثه بازداشت می کنند؛ افزود: طبق قانون اگر راننده مرتکب تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز و ورور ممنوع نشود و مدارک خود را شامل گواهی نامه، بیمه نامه و کارت خودرو همراه داشته باشد کلانتری ها موظف هستند در صورت وقوع حادثه بیمه نامه را به عنوان وثیقه قبول کنند.

** از هم پاشیدن ۲۰ هزار کانون خانواده به دلیل مهریه های بالا

جولایی در ادامه از افزایش زندانیان مهریه در سالهای اخیر خبر داد و گفت: این مساله باید از مردم سوال شود که چرا مهریه های بالاتر از حد توان زوج را تعیین می کنند؟

رییس ستاد دیه کشور افزود: در دو سال ۸۹ و۹۰ ، ۲۰هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده است.

وی گفت: باید ضرب المثل ‘ کی داده کی گرفته ‘ در تعیین مهریه های بالا از میان خانواده های ایرانی حذف شود زیرا شاهد هستیم که خانواده ای مهریه را می دهد و طرف مقابل به زور هم که شده می‌گیرد.

رییس ستاد دیه کشور همچنین از افزایش زندانیان ناشی از صدور چک های بلامحل غیر از کلاهبرداری خبر داد و از خیرین و نیکوکاران خواست کمک های خود را برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد به حساب ۷۴۷۴ جام بانک ملت به نام ستاد دیه در سراسر کشور واریز کنند.

اجتمام**۱۳۱۳**۹۱۴۰****

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۶۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.