وحدت کلمه تمام قوا، رمز موفقیت طرح پزشک خانواده است

اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند همکاری همه جانبه دولت، دستگاه قضا، مجلس و نظام درمانی می باشد.

دکتر شهرام توفیقی، دبیر انجمن علمی اقتصادی سلامت ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اجرای طرح پزشک خانواده کلید بازگشایی مشکلات سیاست گذاری، سیستماتیک و مالی بخش های درمانی است. این طرح در کشورهای دیگر نیز موجب تحول در نظام سلامت گشته اگر چه مشکلات فراوانی در مسیر این طرح هنوز وجود دارد.

توفیقی افزود: بررسی طرح پزشک خانواده از دیدگاه سیستماتیک مولفه های حقوقی، مادی و حتی سیاسی از اهمیت ویژه ای برخودار است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه حقوقی اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند تعامل دو سوی بخش خصوصی و دولتی است خاطر نشان کرد: بدون همکاری این دو بخش نظام ارجاع در کشور پایدار نمی ماند به گونه ای که در نظام ارجاع باید بخش های خصوصی نیز موظف به اجرای مسئولیت های خود باشند.

وی افزود: برای اجرای موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده نظام پرداخت ها باید عوض شود به گونه ای که به جای نظام پرداخت خدمتانه که در حال حاضر اجرا می شود، نظام پرداخت باید بر مبنای ایجاد سلامت صورت گیرد و این نکته پیش نیاز مهمی در بستر سازی طرح پزشک خانواده است.

توفیقی گفت: علی رغم اینکه دیدگاه جامعه در مورد طرح پزشک خانواده مثبت است واقعیت ها حاکی از الزام تمام قوای کشور در موفقیت این طرح سخن می گوید.

وی خاطر نشان کرد: ما نباید فراموش کنیم سازمانهای بیمه ای در اجرای سطح پزشک خانواده باید به یک تعادل منصفانه برسند و بیمه ها در این طرح باید از یک برنامه ریزی دقیق و همه جانبه بهره مند شوند.

وی در پایان افزود: دستور العمل ها و آیین نامه های لازم برای اجرای این طرح هنوز در ابتدای راه است و ما باید برای موفقیت هر چه بیشتر این طرح سیستم های اطلاعاتی و اندازه گیری شاخص های سلامت را در رأس تصمیم گیری های خود قرار دهیم./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.