ورزش های آیروبیک و شنا در کاهش آرتروز موثرند

به گزارش روز شنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،’سید احمد رئیس السادات’ افزود: در مورد ترتیب استفاده از درمانهای غیر جراحی و جایگاه آنها در درمان آرتروز زانو هنوز اتفاق نظر کلی وجود ندارد، اما در این میان اثرات کاهش وزن در افراد چاق، انجام ورزشهای هوازی (ایروبیک)، ورزش های آبی و تمرینات مقاومتی و تقویتی کاملاً ثابت شده است و به شدت در افراد مبتلا به آرتروز توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انواع مختلف ورزش هم از میزان درد می کاهند و هم سبب بهبود حرکت و عملکرد مفاصل آرتروزی می شوند. نکته مهم این است که ورزش درمانی برای هر فرد متناسب با شرایط سنی و جسمی، بیماریهای همراه، شدت آتروز و معاینات فیزیکی وی تجویز می شود.

رئیس السادات گفت: درست مثل هر نسخه دارویی که در آن شکل دارو، دوز، زمان استفاده و ملاحظات و احتیاطات هنگام مصرف دارو مشخص است، تجویز ورزش در بیماران نیز باید توسط پزشک انجام شود و در هر نسخه ورزشی نوع ورزش، شدت، طول مدت هر جلسه و تعداد جلسات در روز و هفته و احتیاطات حین ورزش مشخص باشد.

این متخصص طب فیزیکی ادامه داد:از یک سو آرتروز زانو سبب می شود به دلیل کم تحرکی ناشی از درد، قدرت عضلات پیرامون زانو کاهش یابد از طرف دیگر کاهش قدرت عضلات خود سبب ایجاد و افزایش شدت آرتروز می شود همچنین در بسیاری از بیماران عدم تناسب بین قدرت و انعطاف پذیری عضلات سبب تشدید آرتروز می شود بنابراین علاوه بر ورزشهای تقویتی عضلات به ویژه عضله چهار سر و نزدیک کننده های ران، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و کنار ران و حتی تمرینات تعادلی می تواند مفید واقع شود.

وی افزود: پیاده روی یکی از مناسب ترین ورزشها در مبتلایان به آرتروز زانو است اما باید از حرکت بر روی سطوح شیبدار به ویژه سر پایینی پرهیز شود.

رئیس السادات در مقایسه استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت در مبتلایان به آرتروز گفت: دوچرخه ثابت با ارتفاع بلند صندلی به دلیل اینکه بخشی از وزن بیمار توسط صندلی دوچرخه تحمل می شود و از فشار بر زانوها می کاهد به ویژه در افراد چاق مناسب تر است.

وی در خصوص ورزش و انجام آن توسط مبتلایان به آرتروز زانو افزود: وسایل ورزشی و تجهیزاتی که قابلیت تنظیم بر اساس شرایط فیزیکی بیماران را ندارند از جمله وسایل نصب شده در پارکها ممکن است به سلامت سالمندان آسیب برسانند.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۴۹۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.