وزارت اطلاعات دولت قبل صهیونیستی‌بودن شرکت سیگار مارلبرو را تایید نکرد/ ۴۰ درصد سیگار قاچاق مالبرو است

مهدی ابویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه مدیریت بازار سیگار چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن در دست گروه‌های خاصی بوده و هست که با شبکه‌های مافیایی در ارتباط هستند،‌ افزود: بازار سیگار در ایران سود بالایی دارد. قبل از انقلاب افراد بالادست حکومتی در واردات سیگار دخیل بودند، اما پس از انقلاب شرکت‌های تولیدکننده سیگار خارجی توانستند از طریق برقراری ارتباط با برخی افراد در بدنه دستگاه‌های دولتی، تاثیرگذاری در تصمیم‌ها و سیاست‌های این بخش را تا حدودی برای خود حفظ کنند.

وی افزود: بعد از انقلاب در مقاطعی که دولت به اتخاذ سیاست‌های منطبق بر واقعیت در بازار سیگار اقدام کرد، شاهد بودیم که قاچاق و واردات سیگار خارجی به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

کاهش و افزایش قاچاق سیگار

ابویی با اشاره به آمار قاچاق سیگار به کشور در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در دهه ۷۰ حجم قاچاق سیگار به کشور ۵۰ تا ۷۰ درصد کل بازار سیگارهای خارجی در بازار بود که این رقم از سال ۸۱ تا سال ۸۷ با کاهش تعرفه واردات به ۸۷ هزار تومان برای هر کارتن  سیگار، به ۷ درصد رسید.

معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از سال ۸۸ به بعد و با تغییر و افزایش عوارض گمرگی واردات سیگار، سهم قاچاق سیگار خارجی از بازار داخلی به بالای  ۴۵ درصد رسید، تصریح کرد: در سال ۸۹ میزان مصرف سیگار خارجی در داخل کشور ۶۰ میلیارد نخ برآورد می‌شد که که ۲۸ میلیارد نخ آن از طریق قاچاق وارد کشور شده بود.

به گفته ابویی این وضع تا سال ۹۱ کماکان ادامه یافت، تا اینکه با منطقی کردن نرخ عوارض گمرگی بر واردات سیگار کمی از حجم قاچاق سیگار کاسته شد.

مبارزه با قاچاق به راهکاری جز توان نیروی انتظامی هم نیاز دارد

وی با تاکید بر اینکه برای مبارزه با قاچاق سیگار باید سیاست‌های صحیحی از سوی دولت اتخاذ شود تا انگیزه و زمینه جذابیت واردات غیرقانونی از بین برود، گفت: اینکه بخواهیم از طریق توان نیروی انتظامی و نهادهای مرتبط به جنگ با قاچاق سیگار برویم به هیچ وجه جواب نخواهد داد، چرا که در طول سال‌های گذشته کشفیات سیگار قاچاق از کل حجم سیگارهایی که به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند تنها ۲/۵  تا ۳ درصد بوده است.

ابویی افزود: به سادگی می‌توان با اتخاذ سیاست‌های اصولی نظیر منطقی‌کردن عوارض واردات، افزایش تولید داخلی و اعطای مجوز برای تاسیس کارخانه‌های سیگار خارجی در داخل کشور، امکان قاچاق آن را به طور کلی از بین برد.

او اعطای مجوز تاسیس کارخانه تولید سیگار خارجی در ایران را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر کاهش قاچاق برشمرد و تصریح کرد: در زمان مسئولیت بنده نیز این سیاست اعمال شد که به موجب آن برخی شرکت‌های خارجی تولیدکننده سیگار نظیر ESSE اقدام به تاسیس کارخانه در ایران کردند.

به گفته ابویی، در پیش گرفتن سیاست اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاستی درست و در راستای مبارزه عملی با قاچاق سیگار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت مالبرو یک شرکت صهیونیستی است؟ اظهار کرد: این شرکت در سال‌های مسئولیت بنده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست واردات رسمی به ایران داده بود که بنا بر گزارش ارائه‌شده از سوی کمیته تشخیص هویت و اصالت شرکت‌های خارجی زیر نظر وزارت امور خارجه، موضوع صهیونیستی بودن آن رد شد.

وزارت اطلاعات صهیونیستی بودن مارلبرو را تایید نکرد

او افزود: این کمیته اعلام کرد که مدارکی دال بر صهیونیستی بودن این شرکت به دست نیامده است و بنابراین فعالیت این شرکت در ایران مانعی نداشت.

ابویی تصریح کرد: اعلام صهیونیستی بودن این شرکت باید بر اساس مدارک و مستدلات تحقیقی کمیته نام‌برده انجام شود که البته در سال‌های مسئولیت من در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر اساس جلساتی که با وزارت اطلاعات و کمیته تشخیص اصالت شرکت‌های خارجی داشتیم، چیزی در این مورد ارائه نشد.

معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه بیشترین میزان مصرف سیگار خارجی در ایران مربوط سیگار مارلبرو است، اظهار کرد: ۴۰ درصد کل حجم قاچاق سیگار به کشور را سیگار مالبرو تشکیل می‌دهد که در صورت مبرا بودن این شرکت از هویت جعلی صهیونیستی، تاسیس کارخانه مالبرو در ایران می‌تواند حجم زیادی از قاچاق سیگار را کاهش دهد.

انتهای پیام/

ماهیت “مارلبرو” برای ما مشخص نیست

“فیلیپ موریس” صهیونیستی نیست

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.