وزارت صنعت، تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی را اجرا نمی‌کند

وزارت صنعت، تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی را اجرا نمی‌کند

بخش قابل توجهی از واردات برنج مشمول هیچ تعرفه‌ای نمی‌شود و تعرفه واردات بخش بسیار کمی از واردات برنج را پوش می‌دهد.

دبیر انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره افزایش تعرفه واردات برنج به ۹۵ درصد در فصل برداشت گفت: تعرفه واردات هیچ ضابطه مشخصی ندارد و شامل زمان و موقعیت نیز نمی‌شود.

جمیل علیزاده شایق افزود: زمانی تصمیم میگیرند تعرفه را ۴۵ درصد کنند اما تا به اجرا برسد این تصمیم تغییر می‌کند. از آنجایی که رقم‌هایی که برای تعرفه واردات برنج در نظر گرفته می‌شود، بر اساس هیچ منطق و در چهارچوب مشخصی نیست و در کاهش یا افزایش واردات نیز تأثیری ندارد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات هیچ ضمانت اجرایی مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: تعدادی از واردکنندگان مانند تشکل‌ها و نهادها مشمول تبصره‌هایی می‌شوند که از پرداخت تعرفه معافند.

این مقام مسئول ادامه داد: تعرفه بخش بسیار کمی از واردکنندگان را پوشش می‌دهد و قسمت قابل توجهی از واردات مشول تعرفه نمی‌شوند.

شایق معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گمرک برای تنظیم این بازار باید نشست‌هایی بگذارند.

وی بی‌توجهی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی یکی از دلایل ایجاد مکشلات در بازار این محصول دانست و تصریح کرد: به‌عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که در زمان کاشت، داشت و برداشت برنج نباید واردات برنج انجام شود، اما وزارت صنعت بدون توجه به این مسئله اقدام به واردات برنج می‌کند.

دبیر انجمن برنج یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گمرک باید در نشست‌هایی که برگزار می‌کنند، تعرفه‌ای را تعیین کنند که شامل همه ارگان‌ها شود و هیچ استثنایی در این رابطه وجود نداشته باشد و هر سه سازمان به اجرای این تصمیم متعهد شوند، به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت پایبند این تصمیم باشد.

شایق با اشاره به اینکه معاون وزارت صنعت اعلام کرده است در شش ماهه اول امسال هیچ برنجی وارد کشور نشده است، تأکید کرد: در این شرایط وجود برنج خارجی در بازار از دو حالت خارج نیست. اول اینکه این برنج‌ها سال‌های قبل وارد شدند که این سؤال را به‌وجود می‌آورد که چرا در سال‌های گذشته واردات برنج با این حجم بالا اتفاق افتاده ست. دوم نیز این است که اگر هیچ وارداتی انجام نشده است پس برنج‌های خارجی چگونه وارد کشور شده‌اند.

به گفته وی، گمرک باید پاسخگوی این مسئله باشد که آیا در نیمه اول سال برنجی وارد کشور شده است یا خیر، اما گمرک نیز پاسخگو نیست./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

E-910711-01

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.