وزارت نفت سودان توافق نفتی با سودان جنوبی را تائید کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از خارطوم ، ‘عبدالفتاح’ معاون وزیر نفت سودان در این باره گفت: درباره عبور نفت از سودان جنوبی به توافق نهایی دست یافته ایم و پیش بینی می کنیم که مسائل دیگر را نیز از طریق مذاکره حل و فصل کنیم.

در همین ارتباط، ‘تامبو امبکی’ میانجیگر اتحادیه آفریقا روز شنبه در آدیس آ‌بابا از توافق نفتی خبر داده بود .

این توافق دو روز پس از پایان مهلت شورای امنیت سازمان ملل متحد به سودان و سودان جنوبی حاصل شد.

سودان جنوبی مملو از ذخایر نفت خام است، اما از آنجایی که این کشور تازه تاسیس راه آبی به خارج از کشور ندارد، برای صادرات نفت خود متکی به سودان است.

مقامات سودان و سودان جنوبی طی دو سال گذشته مذاکرات زیادی برای سر نحوه صدور نفت جوبا به کشورهای اروپایی داشته اند، اما این مذاکرات هر بار با شکست مواجه شده است.

سودان جنوبی کشوری در جنوب سودان است که استقلال آن روز ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی ( ۱۸تیر) رسمیت یافت.

مناقشه میان شمال و جنوب سودان از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۵ میلادی، منجر به دو جنگ داخلی و جان‌ باختن دست ‌کم دو میلیون نفر شد.

دولت سودان بر طبق توافق ‌نامهٔ صلحی که در روز نهم ژانویه ۲۰۰۵در کنیا امضا شد و به جنگ داخلی دوم سودان پایان داد، به بخش جنوبی سودان این حق را داد که بین اتحاد با بخش شمالی یا استقلال کامل از آن، یکی را انتخاب کند.

بیشتر منابع نفتی سودان در مناطق جنوبی این کشور قرار دارند و با وجود مذاکرات و گفت و گوهای فراوان هنوز مقامات دو کشور نتوانسته اند در باره حق مالکیت این منابع به توافق برسند.

توقف تولید نفت ، سودان جنوبی را از ۹۸ درصد درآمدهای خود محروم کرده که این امر افزایش تورم و وخامت اوضاع اقتصادی را در این کشور تازه تاسیس در پی داشته است .

مترجمام**۹۰۴۱** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۱۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.