وزیر ارشاد: زیرمجموعه سه قوه موظف به خرید آثار هنری هستند

آئین اختتامیه اکسپو ۹۱ برگزار شد/

سینما پرس- گروه هفت هنر/ سید محمد حسینی در آیین اختتامیه اکسپو ۹۱ گفت: بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۰ ارگان‌های زیرمجموعه سه قوه را الزام می‌کند تا یک دهم درصد از اعتبارات عمرانی خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار تجسمی سینما پرس، نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی کشور شب گذشته ۲۵ تیرماه طی مراسمی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم گزارشی به صورت صوتی از روند برگزاری این نمایشگاه از زبان دبیرشورای سیاست گذاری اکسپو ۹۱ پخش شد و پس از آن حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: فضای حاکم بر جامعه هنری امروز ما، کشور ما را به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده آثار هنری تبدیل کرده است و در این عرصه آثار هنری ارزشمند و پر محتوا تولید شده است اما دستگاه‌های دولتی ما از این نعمت بزرگ کمتر برخوردار بوده است و دستمایه امروز این اکسپو به لحاظ ریالی هر چقدر که باشد، ‌مهم این است که این جرقه صورت گرفته و دو عرصه صنعت و هنر را به هم مرتبط و نزدیک ساخته است.

وی ضمن اظهار خرسندی از اینکه امروز دو حوزه هنر و صنعت در کشور ما کنار هم قرار گرفته اند، اظهار کرد: به دور از مباحث ریالی این اکسپو و اقدام دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری، بیشتر به این می‌بالیم که دو حوزه هنر و صنعت در کشور ما امروز در کنار هم قرار گرفته‌اند و اکنون جامعه هنری ما احساس می‌کند که تمام شاکله ادارات دولتی ما نیازمند آثار هنری است و دولتی‌ها نیز احساس می‌کنند اگر در فضایی دولتی مردم وارد شوند که خالی از آثار هنری باشد،‌ مورد سؤال قرار خواهند گرفت. طرح موضوع خرید آثار هنری از سوی دستگاه‌های دولتی، به عنوان یک دغدغه ملی، بزرگترین کاری است که در اکسپو ۹۱ اتفاق افتاده است.

شاه آبادی افزود: دستگاه‌های دولتی امروز سفارش دهندگان آثار هنری هستند و نیازهایشان را در خرید آثار هنری مطرح می‌کنند و تولیدکنندگان آثار هنری هم عرصه مصرف دیگری را دارند. البته این اکسپو فقط برای خرید آثار هنری از سوی دستگاه‌های دولتی نبود، بلکه بیشترین خرید را در بخش خصوصی و مردمی داشتیم.

وی درباره سیر قانونی تصویب قانون خرید آثار هنری از محل بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی گفت: در دوره وزارت آقای حسینی به همراه همکارانم در معاونت هنری تلاش کردیم تا تمام دیدگاه‌ها و قوانین برجامانده از قبل را اجرایی کنیم که تصویب قانون خرید آثار هنری یکی از این مأموریت‌ها بود. ساماندهی مد و لباس از دیگر برنامه‌های برزمین مانده است که قانون آن در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطرح بود اما کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته بود اما امروز این قانون نیز شکل اجرایی پیدا کرده است.

معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تاکید کرد و تصریح کرد: این موضوع نیز سالهاست که معطل مانده است و اکنون همکارانم فرایند اجرایی آن را پیش می‌برند. مسئله دیگر تصویب قانون خرید آثار هنری است که این موضوع در برنامه ۵ ساله چهارم مطرح شده بود و بر اساس آن دستگاه‌های دولتی می توانستند از محل اعتبارات عمرانی خود نیم درصد را به خرید آثار هنری اختصاص دهند اما دستگاه‌های دولتی چون ملزم به اجرای آن نبودند کاری انجام نشد و با پایان برنامه ۵ ساله چهارم،‌ این کار در دستور کار معاونت هنری قرار گرفت و با تصویب این قانون در سال ۹۰ به سرعت آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شد و شکل اجرایی به خود گرفت تا امروز که شاهد برپایی اکسپو هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کشوری که در عرصه فرهنگ و هنر سرلوحه بوده، ‌باید درعرضه و تولید آثار هنری نیز پیشتاز باشد و باید دغدغه حضور آثار هنری در سبد خرید خانوارها به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

در بخش دیگر برنامه پس از تقدیر از علی‌اصغر عنابستانی استاندار چهارمحال و بختیاری، حسین گنجی مدیر کل ارشاد این استان، علی‌اکبر طاهایی استاندار مازندران و عباسعلی ابراهیمی مدیر کل ارشاد استان مازندران به همراه محمدعلی زنجیره‌ای مدیر تأمین منابع سازمان زندان‌ها که برای حمایت از هنرهای تجسمی اقدام به خرید آثار هنری از اکسپو کرده‌اند، دو گروه «لیان بوشهر» و «رامین بهنا» به اجرای موسیقی پرداختند که حال و هوای دیگری به مراسم داده و مورد استقبال حاضران قرار گرفتند.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری ازاین مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن اظهار امیدواری از اینکه در آینده برگزاری اکسپو در یک محل همیشگی و دائمی استمرار پیدا کند، گفت: برای اولین بار بود که چنین کاری در این سطح برگزار می‌شود که امیدوارم برگزاری این نمایشگاه در یک محل همیشگی و دائمی همچنان استمرار داشته باشد و در آینده باز هم شاهد برگزاری این نمایشگاه باشیم به شکلی که دستگاه‌های دولتی نیز اهتمام بیشتری برای خرید آثار داشته باشند و مردم سراسر کشور نیز از این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

وی افزود: مجلس تصویب کرده است که دستگاه‌های دولتی می‌توانند بودجه عمرانی خود را تا ۲ ماه آینده استفاده کنند، بنابراین آن دسته از دستگاه‌های دولتی که تاکنون وظیفه قانونی خود را در قبال خرید آثار هنری از محل این بودجه عمرانی انجام نداده‌اند، باید بشتابند و تا فرصت باقی است این بودجه را به مصرف برسانند. بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۰ وظیفه کلیه دستگاه‌های دولتی و همچنین ارگان‌های زیرمجموعه سه قوه را الزام می‌کند تا یک دهم درصد از اعتبارات عمرانی خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند.

حسینی با بیان اینکه در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا دولت خود را مکلف کرده است تا با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کند،‌ تصریح کرد: در بسیاری کشورهای دنیا امور هنر در بخش خصوصی قرار می‌گیرد و دولت کاری به این مسائل ندارد اما در ایران دولت خود را مکلف کرده است تا با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کند. خداوند را شاکریم که به اندازه توان به مسائل فرهنگ و هنر در کشور ما توجه بیشتری شده است، اگر چه مسائل اقتصادی همیشه پررنگ‌تر بوده است اما به هر حال به مباحث هنری نیز بها داده می‌شود.

وی از تصویب هر چه سریعتر «پیوست فرهنگی» در شورای انقلاب فرهنگی کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: با تصویب این پیوست فرهنگی در شورای انقلاب فرهنگی تنها وزارت ارشاد دغدغه هنرمندان را نخواهد داشت و همه دستگاه‌های دولتی در کنار پروژه‌های مختلف خود نگاه فرهنگی نیز خواهند داشت که این توجه به فرهنگ و هنر کشور نگاه رهبر فرزانه ما نیز هست. با تصویب این پیوست فرهنگی دیگر نیازی به چانه زنی هر ساله برای تصویب قانون خرید آثار هنری نیست و به طور معمول هر ساله بخشی از بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی به صورت ساری و جاری به خرید آثار هنری اختصاص پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: برگزاری اکسپو این فرصت را فراهم کرد تا هنرمندان با نوع نگاه مدیران دولتی و نیازهایشان آشنا شوند.

این نمایشگاه عصر روز یکشنبه ۲۸ خردادماه در تالار وحدت آغاز به کار کرد و با موفقیت تا آخرین روز به فعالیت خود ادامه داد به طوری که در دو روز نخست برپایی این نمایشگاه بیش از ۲۰ اثر به فروش رسید. در این نمایشگاه نزدیک به ۵۷۱ اثر از هنرمندان برجسته کشورمان به نمایش گذاشته شد که این آثار از سوی بخش های دولتی و خصوصی خریداری شدند.

گفتنی است، اکسپو ۹۱ ، تا ۳۱ تیر ماه برای خرید دستگاه‌های دولتی در تالار وحدت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۲۸۳


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.