وزیر امورخارجه آمریکا وارد روسیه شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مذاکره قرار است فردا و یک روز پیش از برگزاری نشست ژنو پیرامون مسایل سوریه، در روسیه برگزار شود.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف و کلینتون قرار است فردا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سنت پترزبورگ نشست خبری داشته باشند.

صبح پنجشنبه نیز لاوروف و ‘کوفی عنان’ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در یک گفت و گوی تلفنی در باره نشست آتی بین المللی سوریه مذاکره کردند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه در بیانیه ای از برگزاری نشست روز شنبه گروه تماس سوریه در ژنو خبر داد و گفت که دعوت نامه برای وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه وزیر خارجه ترکیه برای حضور در این نشست فرستاده شده است.

در بیانیه روز چهارشنبه عنان، هدف از تشکیل گروه تماس سوریه و نشست ژنو برداشتن گام هایی موثر به منظور اجرای کامل قطعنامه های ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ شورای امنیت و طرح شش ماده ای صلح در این کشور اعلام شده است.

اما با وجود تاکید عنان بر لزوم مشارکت ایران در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه، فشارهای آمریکا موجب شده است که ایران به این نشست دعوت نشود.

‘ویکتوریا نولند’ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه هفته جاری گفته بود که واشنگتن مشارکت دادن ایران برای حل بحران سوریه را مناسب نمی‌داند.

این در حالی است که ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه در همان روز بر سودمند بودن حضور ایران در نشست ژنو تاکید کرد.

‘محمد خزاعی’ نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در واکنش به این تلاش آمریکا برای عدم حضور تهران در نشست گروه تماس به منظور حل بحران سوریه، تاکید کرد این تلاش ها نشان می دهد که عده ای نمی خواهند نفوذ واقعی ایران برای حل مناقشات منطقه ای را درک کنند و واقعیت های موجود را بپذیرند.

وزرای امور خارجه قطر، کویت و عراق و همچنین نماینده اتحادیه عرب از دیگر شرکت کنندگان در نشست ژنو هستند.

مترجمام/۹۲۴۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۴۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.