وزیر امور خارجه برای توقف بحران اوکراین اعلام آمادگی کرد

در تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و اوکراین، دو طرف در مورد برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه برای توقف بحران اوکراین اعلام آمادگی کرد

به گزارش ممتاز نیوز، حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر  مخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر رییس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در ترکمنستان و مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران‌ در مورد ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی ایران برای پیگیری راه حل دیپلماتیک و مساعی جمیله جهت توقف بحران در اوکراین تاکید کرد.

وزیر امور خارجه گفت: از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: رابطه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همکاری بوده است و ما آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز با تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تاکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد.

او با اعلام آمادگی برای گسترش همه‌جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات میان دو کشور، ادامه گفتگوهای تهران و کیف را برای گسترش مناسبات سازنده ارزیابی کرد.

کولبا آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین و از کوشش‌های تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که به دلیل حاکمیت وضعیت جنگی، شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد.

در پایان وزیر خارجه اوکراین نیز از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.