وزیر بهداشت: ایدز را در ایران کنترل می کنیم

۱۱م آذر ،

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: نظام بهداشتی ما همانگونه که موفق شده است فلج اطفال، سرخک و بسیاری از بیماری های عفونی را در کشور مهار و حذف کند قادر است بیماری اچ آی وی ایدز را نیز کنترل کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم روز جهانی ایدز افزود: اکنون نگاه ما به این بیماری در کشور با بیم و امید است به گونه ای که با راه اندازی۱۰۳مرکز مشاوره و درمان مثلثی ،۱۴۳مرکز کنترل ایدز در زندان ها، ۴۲۵ مرکز کاهش آسیب گذری رفتارهای پرخطر و همچنین رساندن مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر از پنج به۲۵مرکز، موفق به کاهش روند ابتلا به این بیماری در کشور شده ایم و تعداد مبتلایان به اچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی نه درصد کاهش یافته اما در مقابل مسیر انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی به دو برابر رسیده است.
وی با بیان این که از عمر ایدز۳۰سال می گذرد و این بیماری تاکنون سبب ابتلای ۶۵ میلیون نفر و مرگ۳۰میلیون نفر در جهان شده است گفت: در ۲۶سالی که از گزارش ایدز در ایران می گذرد وزارت بهداشت تاکنون۲۴هزار و ۷۳۵ مرود ابتلا به ایدز را ثبت کرده است که حدود۹۰درصد مرد و حدود ده درصد زن می باشند.
وزیر بهداشت بر ضرورت هر چه بیشتر آموزش مردم و تلاش مسئولان در سازمان ها و نهادها بر اساس برنامه راهبردی سوم کشوری کنترل و پیشگیری از ایدز که آبان قبل دولت آن را ابلاغ کرد اشاره و اضافه کرد: آمار نشان می دهد شیوع ایدز در بین زنان در کشور از ۵ر۴به ۵ر۸ درصد رسیده است که می تواند نشانه آگاهی و مراجعه بیشتر مردم برای آزمایش باشد اما تلاش بیشتر را برای حذف این بیماری در کشور می طلبد.
به گفته وی سه برنامه راهبردی پیشگیری و کنترل ایدز از سال۸۰ در کشور اجرا شده است و برنامه سوم نیز که در شورای سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید اکنون به همه وزارتخانه ها نهادها و سازمان های کشور برای اجرا و پایش ابلاغ شده است.
دکتر دستجردی همچنین به گنجاندن برنامه های کنترل ایدز در برنامه کشوری پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: از همه مردم می خواهیم با توجه به اینکه مشاوره، آزمایش و درمان اچ آی وی ایدز در ایران در مراکز مشاوره و درمان بیماریهای رفتاری و کلینیک های مثلثی و بیمارستانهای دانشگاهی رایگان و محرمانه است، در صورت ارتکاب به یکی از رفتارهای پرخطر شامل تماس جنسی غیر ایمن یا مصرف مواد مخدر یا محرک برای آزمایش این بیماری اقدام کنند.
وی اعتیاد به مواد روان گردان و مت آمفوتامینی را نیز یکی دیگر از راه های ابتلا به ایدز اعلام کرد و گفت: با مصرف این مواد، فرد مصرف کننده دچار رفتارهای پرخطر می گردد و احتمال ابتلا وی به اچ آی وی ایدز افزایش می یابد.
بنابر این گزارش در همایش روز جهانی ایدز که در وزارت بهداشت برگزار شد علاوه بر مسئولان این وزارتخانه، نمایندگانی نیز از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و یونیسف حضور داشتند.
در این مراسم همچنین از تمبر یادبود روز جهانی بهداشت در سالرونمایی شد.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.