وزیر جهاد کشاورزی: امسال رکورد صادرات را می‌شکنیم

۵ م دیماه ،

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم تا فصل بهار بارندگی‌ها در کشور به صورت متناوب و منظم ادامه داشته باشد. با تداوم وضعیت بارندگی و انجام اقدامات زیرساختی در بخش کشاورزی امیدواریم سال آینده شاهد رکورد تازهی در تولیدات کشاورزی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌خوزستان، صادق خلیلیان در مراسم افتتاح از ۴ پروژه نیشکر که امروز، پنجم دی‌ماه با حضور رییس‌جمهوری در کشت‌وصنعت دهخدا برگزارشد، عنوان‌ کرد: برنامه اولیه سال ۹۱ ما برای تولیدات محصولات کشاورزی کشور این است که میزان کل تولیدات کشاورزی را به ۱۱۸ میلیون تن برسانیم که این رقم تا حدودی از برنامه پنجم جلوتر است.

وی افزود: دو سال از قانون هدفمندی و یک سال از تحریم‌ها قبل است اما بخش کشاورزی سرحال و بالنده نیازهای کشور را تامین و حتی مازاد آن را صادر می‌کند. در هشت ماهه امسال از نظر وزنی و ارزشی ۱۵ درصد تولیدات کشاورزی ما نسبت به سال‌گذشته افزایش یافت.

خلیلیان با بیان این‌که صادرات ما در بخش کشاورزی رشد خوبی داشته است، تصریح‌کرد: سال‌ قبل در بخش کشاورزی ۵٫۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم و امسال نیز رکورد صادرات سال‌ قبل شکسته خواهد شد. سال‌های قبل دغدغه ما توسعه زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی بود که خوشبختانه در سال ۹۰ بودجه خوبی در این بخش تزریق شد و ما موفق شدیم در زمینه زیرساخت‌ها گام‌های بلندی برداریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌ داد: به عنوان مثال در توسعه آبیاری تحت فشار، مجموع اراضی تحت پوشش در کشور از یک میلیون و ۲۰۰ هکتار عبور کرد و این عدد، عدد خوبی است و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه سال ۹۱ با تشکیل کارگروه توسعه بخش کشاورزی مصادف شد که این کارگروه به ریاست رییس‌جمهوری در سطح ملی و به ریاست استانداران و فرمانداران در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود. این طرح سبب می‌شود در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی قدم‌های خوبی برداریم، همیشه سهم کشاورزی از مجموع سرمایه‌گذاری‌های کشور سهم کمی داشت که خوشبختانه اعتبارات خوبی در حال حاضر برای این طرح در بخش کشاورزی صرف می‌شود.

خلیلیان خاطرنشان‌کرد: در مرحله اول ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار و در مرحله بعد، سه هزار میلیارد تومان اعتبارات به این طرح‌ها در کشور اضافه شد؛ این طرح ملی کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی رونق بگیرد و سهم بخش کشاورزی در مجموع سرمایه‌گذاری‌های کشور افزایش یابند. قرار است همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به توسعه بخش کشاورزی اختصاص یابد که تاکنون سه هزار میلیارد تومان آن دریافت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی از جمله مزایای طرح توسعه کشاورزی به افزایش تولیدات توسعه صادرات، افزایش اشتغال، رونق و آبادی شهرها و روستاها، افزایش درآمد کشاورزان اشاره و عنوان‌کرد: در مرحله اول ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های کشاورزی استان اختصاص یافت. در مرحله دوم نیز ۲۵۳ میلیارد تومان اعتبار دیگر به این مبلغ اضافه شد. در همین سفر ۲۴۳۰ طرح از طرح‌های کشاورزی افتتاح شد که با افتتاح این طرح‌ها ۸۳ هزار تن محصول به تولیدات کشاورزی اضافه می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.