وزیر سابق ارتباطات: بازار اینترنت ایران به چند اپراتور بزرگ با سرمایه کلان نیاز دارد

وزیر سابق ارتباطات: بازار اینترنت ایران به چند اپراتور بزرگ با سرمایه کلان نیاز دارد

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که، بازار اینترنت ایران به چند اپراتور بزرگ با سرمایه کلان نیاز دارد، گفت: ورود اپراتورهای بزرگ به این بازار، ‌موجب توسعه و کاهش قیمت اینترنت در کشور می شود.

‘محمد سلیمانی’ در گفت و گو با ایرنا ‌افزود: کاربران اینترنت در ایران نسبت به خیلی از کشورها، قیمت بالاتری را برای استفاده از اینترنت پرداخت می کنند، علت توسعه پایین اینترنت در کشور هم همین قیمت بالا است وگرنه مردم به اینترنت نیاز دارند.

وی در مورد توسعه کند اینترنت در ایران و قیمت بالای آن اظهار داشت‌: چند اشکال وجود دارد که به ساختارها و فعالیت اپراتورها بر می گردد که این مسائل به صورت زنجیره ای به هم وصل هستند.

نماینده راه یافته از حوزه انتخابیه تهران به مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در حوزه اینترنت باید شرکت های بزرگ وارد شوند، مثل اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که در ایران شرکت های کوچک وارد بازار اینترنت شده اند که تعدادشان زیاد است و سرمایه ی زیادی هم ندارند.

وی ادامه داد: اگر این شرکت های کوچک که در زمینه توزیع اینترنت فعالیت می کنند، ‌سرمایه های خود را روی هم بگذارند و با تشکیل تعاونی یک اپراتور ملی را ایجاد کنند، بسیاری از مشکلات فعلی رفع می شود.

وی تصریح کرد که شکل گیری اپراتورهای بزرگ به توسعه اینترنت، کاهش هزینه ها و در نتیجه به کاهش قیمت اینترنت برای کاربر خواهد انجامید.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از دلایل بالا بودن قیمت اینترنت در کشور، هزینه بالاهای شرکت های توزیع کننده اینترنت است، که بیشتر این هزینه ها مربوط به هزینه های سربار مانند اجاره محل، نیروی انسانی و غیره است و هزینه پهنای باندی که این شرکت ها از زیر ساخت خریداری می کنند کمتر از ۲۰ درصد کل هزینه های شرکت است و ۸۰ درصد هزینه ها، ‌هزینه های سربار می باشد.

وی افزود: در این فضا مدیریت هزینه سخت می شود، رقابت خیلی شفافی شکل نمی گیرد، این مشکل ساختاری است که باید حل شود و چند اپراتور بزرگ و با سرمایه بالا بیایند.

سلیمانی با تاکید بر توسعه اینترنت در کشور گفت: به تعداد خانوارها باید اینترنت پر سرعت ( adsl) بدهیم و تمام خانوارها باید اینترنت پر سرعت داشته باشند.

وی در مورد سرعت اینترنت در کشور گفت: الان سرعت اسمی اینترنتی که به خانوار می دهند ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه است ،در حالی که ۵۰۰ نفر از یک خط استفاده می کند و در عمل سرعت اینترنت کاربر عادی ۱۰ تا ۱۲ کیلوبیت بیشتر نیست.

سلیمانی افزود: اگر اینترنت را به تعداد خانوارها توسعه بدهیم، ‌اپراتوری که بخواهد این خدمات را بدهد، در سال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

وی گفت: وقتی تعداد مشتری و کاربر زیاد شود هزینه های سر بار کاهش پیدا می کند و از قیمت اینترنت نیز کاسته می شود.

وی در مورد سرعت اینترنت و محدودیت آن نیز گفت: برای اکثر مردم و حتی بانکها نیازی به پهنای باند بالا نیست و اگر سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه واقعی در اختیار مردم قرارگیرد کافی است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.