وزیر کشور: مشکل مواد مخدر در ایران ناچیز است/ وزیر بهداشت: ۱۰ میلون نفر درگیر اعتیاد هستند/ اعداد و خبرهای داغ روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

به گزارش خبرآنلاین، در این همایش، رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، وزیر بهداشت، وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش، سردار مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر، سردار فضلی و نماینده دفتر کل مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ایران و جمعی از استانداران و مرتضی تمدن ـ استاندار تهران حضور داشتند.

 

۱۰ میلیون نفر، درگیر با اعتیاد

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در این همایش گفت: “حدود ۹۴٫۸ درصد جمعیت معتادان را مردان و حدود ۵٫۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، بیشترین شیوع معتادان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است. جمعیت معتادان با احتساب خانواده‌های آنها به بیانی ۵ میلیون و به بیانی دیگر ۱۰ میلیون نفر درگیر معضل اعتیاد هستند.”

به گفته او آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌ مهارت‌های فرزندپروری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در گروه هدف طراحی شده است: “برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت در مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری، ورزشی، جانبازان و محیط‌های نظامی تدوین شده‌اند.”

وزیر بهداشت همچنین از راه‌اندازی مراکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد محرک خبر داد و گفت: با توجه به تغییر چهره اعتیاد از مواد مخدر سنتی به مواد محرک و روان‌گردان‌ها، این مراکز تاسیس شدند. همچنین اورژانس‌ها و بخش‌های بستری درمان سوء مصرف مواد نیز راه‌اندازی شده‌اند.

خانم وزیر گفت: برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد با هدف کاهش عوارض و خدمات جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی طراحی شده‌اند و مهم‌ترین هدف این برنامه‌ها در حوزه سلامت، جلوگیری از گسترش ایدز در سطح جامعه از طریق تزریق، تماس جنسی و هپاتیت است.

وزیر بهداشت از تدوین سند مبارزه با الکل خبر داد و گفت: این سند مراحل پیشگیری، درمان و آموزش‌های عمومی را شامل می‌شود. ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران معتاد و سوء مصرف‌کننده مواد در شهرها و روستاها از دیگر برنامه‌هایی است که تدوین شده و در دست اجرا است.

 

تجارت مواد مخدر کار صهیونیست هاست

در این همایش محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور گفت: توسعه و گسترش مواد مخدر و شیشه ریشه در آموزه‌های تلموت صهیونیست‌‌ها دارند. در این کتاب آموزش داده شده که غیر یهود را چگونه نابود کنند و چگونه یک جنین در بطن یک مادر یهود پرورش داده شود.

او گفت: تسلط بر رسانه‌های جهان برای القای تفکر یهود است و کار آنها غارت منابع و ثروت فرهنگی کشورهاست. آنها با ایجاد اختلاف بین ملت‌ها شیعه و سنی درست می‌کنند و زدودن آرامش و امنیت و از بین بردن آرامش هدف اصلی آنهاست.

رحیمی ادامه داد: از زمانی که نیروهای آنها وارد افغانستان شده کشت تریاک ۶۰ افزایش پیدا کرده است و گرنه جمهوری اسلامی ایران می‌توانست تمام تولیدات کشور افغانستان را یکجا بخرد و آنرا تبدیل به مرفین کرده و به مصرف دارویی برساند. وی همچنین اذعان کرد ما می‌توانیم با گرفتن پول از افغانستان مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا را باز کنیم و از این راه درآمدی برای کشور کسب شود، اما این خلاف اخلاق و خلاف مکتب ماست.

معاون اول رییس جمهور گفت: ۱۳ درصد از معتادان اروپا را تریاکی‌ها به خود اختصاص می‌دهند، اما آنها در جای دیگری شراب میل می‌کنند. ما علیرغم این‌که برای پیروان حضرت موسی احترام قائل هستیم، اما مخالف صهیونیست جهانی هستیم.

وی تجارت مواد مخدر را کار صهیونیست‌ها اعلام کرد و گفت: هدف آنها مواد مخدر است، این در حالی است که حتی یک صهیونیست معتاد هم نمی‌توان پیدا کرد و ما می‌خواهیم از محققان و سازمان‌های بین المللی خود را معرفی کنند که چرا صهیونیست‌ها ترویج و گسترش دهنده مواد مخدر هستند، اما خود آنها معتاد نیستند.

او گفت: بر اساس قوانین و مقررات هر بار که سردسته مواد مخدری در ایران اعدام می‌شود آنها سر و صدا می‌کنند. سوال ما این است شما مواد مخدر را ترویج می‌کنید و ما اعدام می‌کنیم پس سر و صدا برای چیست.

او گفت: ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها معتاد هستند اما پشت پرده همه ماجرای مواد مخدر صهیونییست‌ها قرار دارند. معاون اول رییس جمهور همچنین بیان کرد سالهاست که سه میلیون مهمان افغانستانی به کشور ما تحمیل شده است و گفته می‌شود ایران بزرگترین کشور مهاجر پذیر است. اگر این تعداد از کشور خارج شوند بیکاری‌مان به صفر می‌رسد چون به همین تعداد بیکار در کشور داریم.
 

مشکل مواد مخدر در ایران ناچیز است

امادر حالی که وزیر بهداشت از درگیری ۱۰ میلیون نفر با اعتیاد در ایران حرف زد، وزیر کشور که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم هست، معتقد است مشکل “ناچیز” مواد مخدر در کشور وجود دارد.

مصطفی محمدنجار در حاشیه مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: “مواد مخدر مشکل ناچیزی است که در کشور وجود دارد و البته زیبنده نظام و جامعه ایرانی نیست و بدنبال یک برنامه‌ریزی موثر از سوی همه دستگاه‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم این مشکل را به صفر برسانیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به برنامه های کاهش اعتیاد در ایران اشاره کرد و گفت: در بحث مقابله اولویت‌های جدیدی را برنامه‌های ستاد تعریف کرده‌ایم که برخورد بسیار قاطع و محکمی را با سران مافیای مواد مخدر و دانه درشتها خواهیم کرد. در بحث پیشگیری نیز سرمایه گذاری سنگینی در امور فرهنگی و آگاه سازی و اطلاع رسانی انجام می دهیم و در بخش بهداشت و درمان نیز برنامه های مدونی تعریف کرده ایم.

محمدنجار گفت: امروز غرب در بخش مواد مخدر صنعتی سرمایه گذاری کرده و تولید آن را از طریق اینترنت آموزش می دهد که این موضوع خطر جدیدی است لذا ستاد مبارزه با مواد مخدر در اصلاحیه قانون جدید به صورت جدی و قاطع با تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی برخورد می کند.

محمدنجار در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه اعلام کرده که ایران تبدیل به صادر کننده مواد روانگردانها در دنیا شده ایم به عنوان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را تایید می کنید؟ پاسخ داد: “اگر از من می شنوید باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران مبارزه موثری را انجام می د هد و بر اساس قانون جدید با تولید کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی بشدت برخورد می کنیم.”

به گفته وزیر کشور، مخدرهای صنعتی در ایران تولید نمی شود: “موارد زیادی وجود دارد که از بیرون واردد می‌شود و بعضی از مواد نیز ترانزیت می شود که برای مقابله با آن در حال تجهیز کردن گمرک ها به ایکس ری و سگ مواد یاب و سایر دستگاه های حفاظتی هستیم تا بشدت جلوی ورود این مواد پیش سازبه کشور و از ایران به افغانستان را بگیریم.”

 

اعتیاد، یکی از ۴ بحران هزاره سوم

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: موضوع مواد مخدر به عنوان یکی از چهار بحران هزاره سوم در کنار فقر، رشد جمعیت، مشکلات زیست محیطی و تهدیدات هسته‌ای قرار دارد.

حاجی بابایی گفت: در تمام چهار بحران هزاره سوم رگه‌های مشترکی از منفعت جویی و قدرت طلبی را می‌بینیم که ریشه آنها در تزلزل انسان تربیت نشده است.

به عقیده او در بررسی بحث اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی تنها نباید به آمار معتادان دائمی یا تفننی بپردازیم بلکه باید بحث‌های ریشه‌ای و علت این آمار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و باید عمق و عمر تخریب اعتیاد موضوع اصلی بحث‌های ما باشد. تعریف من از اعتیاد، یعنی انسانیت زدایی از انسان، چرا که اعتیاد، عقل، ایمان، اراده و استقامت را که انسانیت یک انسان است راه به یغما می‌برد و به تعبیر قرآن اول تحقیر می‌کند و پس از بین بردن کرامت انسانی او را برده وار به هر سو و به هر مسیری می‌برد.

او گفت: آموزش و پرورش در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حرف اول و آخر را می‌زند چرا که معتقدیم امروز خطر بزرگ برای جامعه ما شکاف بین خانواده و فرزندان است و یک تهدید جدی برای کشور ما همین شکاف بین نسلی محسوب می‌شود لذا باید تدابیری اتخاذ شود که خانواده‌ها بیشتر در کنار هم باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در تمام فرصت‌هایی که خانواده در کنار هم هستند جرایم به شدت کاهش پیدا می‌کند و در زمانی که اعضای خانواده دور از هم هستند جرایم رو به افزایش است.

۴۷۴۷


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.