وضعیت نامشخص هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان

هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان در وضعیتی نامشخص قراردارند.

وضعیت نامشخص هزاران پناهجو در مرز بلاروس با لهستان

به گزارش ممتاز نیوز، اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همزمان با تلاش هزاران پناهجو برای عبور از مرز بلاروس با این اتحادیه و ورود به خاک لهستان از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا تحریم‌های جدیدی را علیه مینسک به اجرا بگذارند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از پناهجویان به عنوان «ابزاری برای دستیابی به هدف سیاسی» را «غیرقابل قبول» توصیف کرد. وی افزود که بروکسل علاوه بر بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه مینسک، راه‌های تحریم شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ثالث که پناهجویان را به بلاروس منتقل می‌کنند مدنظر قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را به انتقال پناهجویان خاورمیانه با هدف ایجاد بحران در مرز با کشورهای عضو اتحادیه اروپا (لیتوانی، لتونی و لهستان) متهم می‌کند. مینسک این اتهام را رد می‌کند.

وزیر دفاع لهستان روز دوشنبه گفت که ارتش و نیروهای وزارت کشور موفق شده‌اند تا با اولین تلاش پناهجویان در مرز با بلاروس برای ورود دسته‌جمعی به خاک لهستان مقابله کنند. سخنگوی دولت این کشور تعداد پناهجویانی را که در مرز تجمع کرده‌اند بین سه تا چهار هزار نفر اعلام کرد.

ورشو همچنین افراد مرتبط با سرویس مخفی دولت بلاروس را به نقش‌آفرینی در تلاش برای ورود غیرقانونی پناهجویان به داخل خاک لهستان متهم کرد.

آمریکا نیز در واکنش به بحران در مرز بلاروس و لهستان روز دوشنبه «سوءاستفاده سیاسی» از افراد آسیب‌پذیر از سوی حکومت بلاروس را محکوم کرد. ناتو هم استفاده دولت الکساندر لوکاشنکو از پناهجویان را «غیرقابل پذیرش» خواند و خواستار احترام به «حقوق بین‌الملل» شد.

از سوی دیگر هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان از اتحادیه اروپا خواست تا برای رسیدگی با وضعیت کنونی «جبهه‌ای متحد» شکل دهد. وی تاکید کرد که ورشو و برلین به تنهایی قادر به رویارویی با شرایط به وجود آمده نیستند.

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس نیز در واکنش به حوادث روز دوشنبه در مرز کشورش با لهستان خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این موضوع شده است.

تنش در مرز لهستان و بلاروس از اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) بر سر تلاش‌های پناهجویان برای عبور از مرز افزایش یافته است. یکی از رسانه‌های لهستان گزارش داده است که در این مدت دستکم ۱۰ پناهجو در منطقه مرزی کشته شده‌اند. بنا به همین گزارش هفت نفر از این پناهجویان در خاک لهستان جان خود را از دست دادند.

ورشو با اعلام وضعیت اضطراری در منطقه مرزی با بلاروس از حضور رسانه‌ها در محل جلوگیری می‌کند. هزاران سرباز ارتش لهستان نیز در مرز با بلاروس مستقر شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.