وقتی جعبه جادو، اینترنتی می‌شود

اگر نگاهی به تقویم فناوری بیندازیم، روز بیست‌ویکم نوامبر (۳۰ آبان)‌ به عنوان روز جهانی تلویزیون نامگذاری شده است. در واقع در سال ۱۹۹۶ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف ترغیب کشورهای مختلف به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به منظور گسترش صلح، توسعه اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی در سطح جامعه این روز را به عنوان روز جهانی تلویزیون نامگذاری کرده است.

به گزارش طیف زمانیکه برای اولین مرتبه تلویزیون به صورت گسترده مورد استفاده عموم قرار گرفت، به آن لقب “جعبه جادویی” دادند چراکه واقعا وسیله‌ای شبیه به یک جعبه بود که تصاویری جادویی از آن پخش می شد. اما فناوری ساخت این جعبه جادو، از جمله فناوری‌هایی است که از زمان اختراع آن تا به امروز تغییرات چشمگیر و قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشته است. البته در گذشته تلویزیون‌ها واقعا شبیه به یک جعبه بود و لقب “جعبه جادو” برازنده آن بود، اما دیگر دیرپایی است که با ورود فناوری ال‌سی‌دی،‌خاطره تلویزیون‌های قدیمی به فراموشی سپرده می‌شود و احتمالا باید از این پس، از آنها به عنوان “صفحه جادو” یاد کرد.
و در این میان، ورود این صفحه نمایش‌های بزرگ به دنیای اینترنت تحولی چشمگیر را در پی داشته و خواهد داشت؛ اصطلاحا به این نسل جدید تلویزیون‌ها، “تلویزیون هوشمند” یا”تلویزیون متصل به شبکه” اطلاق می‌شود. تلویزیون‌های هوشمند مانند تلفن‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از خدمات آنلاین ویدئویی و همچنین شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

خیزش تلویزیون‌های هوشمند
به نظر می‌رسد پس از استقبال چشمگیر از تلفن‌های هوشمند، استفاده از تلویزیون‌های هوشمند و متصل به شبکه نیز در حال افزایش است؛ به طوریکه طی سه ماه اول ۲۰۱۲، در حدود ۲۷درصد از دستگاه‌های تلویزیونی فروخته شده در سطح جهان مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت بوده‌اند که در این میان، ژاپن با فروش ۴۶درصد تلویزیون متصل به شبکه، جایگاه اول در فروش این تجهیزات را به خود اختصاص داده است و پس از آن، اروپای غربی با ۳۶درصد قرار دارد. البته تجربه رشد این تجهیزات در بازارهای در حال رشد نیز چشمگیر بوده است، چنانکه چین با فروش۳۲درصد از مجموع دستگاه‌های فروخته شده، پس از اروپای غربی؛ قرار گرفته است.
البته نکته قابل توجه در مورد تلویزیون‌های متصل به شبکه این است که مهمترین فاکتور در توسعه این تجهیزات، محتوای جذاب آن است. در جایی که محتوای جذاب برای تماشا وجود دارد، اینترنت به یک منبع اصلی سرگرمی تبدیل می‌شود. در واقع، ما شاهد وقوع تحولی جدید هستیم، چرا که تماشای ویدئوهای اینترنتی از صفحه نمایش PC به صفحه نمایش تلویزیون راه پیدا کرده است.
یکی دیگر از نکات جالب توجه این است که هیچ یک از مناطق دنیا از این قافله عقب نمانده است؛ چنانکه پیش‌بینی می‌شود علاوه بر افزایش میزان فروش تلویزیون­های متصل در مناطق توسعه یافته، حتی در مناطقی مثل خاورمیانه و آفریقا که استقبال از خدمات باند وسیع پایین بوده است نیز استقبال از خرید تلویزیون­های هوشمند و خدمات تلویزیون اینترنتی نیز افزایش یابد.

استقبال از تلویزیون‌های متصل در آمریکا
در حال حاضر، تعداد مشترکان آمریکایی که از طریق دستگاه‌های تلویزیونی به اینترنت دسترسی دارند رو به افزایش است، به طوری که ۲۱درصد از مشتریان این بازار از این طریق به اینترنت متصل می‌شوند. این در حالی که این میزان در سال گذشته، ۱۶درصد بوده است. آنها از دستگاه تلویزیون برای مرور کردن وب، تماشای ویدئوها از طریق خدمات اشتراک همچون Netflix، بازی آنلاین و بازدید فیس‌بوک و سایر خدمات و محتوای وب استفاده می‌کنند. با اینحساب، تعداد مشتریانی که از طریق تلویزیون به اینترنت دسترسی دارند همچنان افزایش خواهد یافت، چنانکه ۳۰درصد از مشتریانی نیز که هم‌اکنون از تلویزیون برای دسترسی به اینترنت استفاده نمی‌کنند نیز علاقمند به انجام چنین کاری هستند.

ورود تلویزیون به دنیای بدون مرز اینترنت
در مجموع، هوشمند بودن از جمله ویژگی‌هایی است که در بسیاری از فناوری‌های جدید و امروزی ردپایی از آن یافت می‌شود و بی‌شک فناوری­های تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در واقع، این فناوری جدید باعث می‌شود تا اینترنت به صفحه نمایش‌های بزرگ راه پیدا کنند، دقیقا شبیه به روند استفاده از گوشی هوشمند که به ورود اینترنت به صفحه نمایش‌های کوچک را منجر شد. از این پس، مشتریان قادر خواهند بود با استفاده از تلویزیون‌های متصل، محتوای اینترنتی مورد علاقه خود را در هر زمان و حتی از طریق صفحه نمایش‌های بزرگ، تماشا یا مرور کنند و بی‌شک نسل جدید تلویزیون‌ها، زمینه مناسبی را برای گسترش ارتباط انسان‌ها در دنیای بدون مرز اینترنت فراهم می‌سازد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.