وقتی تماشاگران ایرانی محو عدالت طلبی شاه سلیمان “حریم سلطان” می‌شوند

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کافه سینما در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

این سریال‌ای است که اردوغان محکوم‌اش نموده. پخش سریال‌های ساخت ترکیه از شبکه‌های فارسی‌زبان واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

به گزارش تفسیری کافه سینما به نقل از افکار نیوز، (لینک اول از تاریخی نیوز) بسیاری از منتقدان معتقدند محوریت خیانت‌های خانوادگی در این سریال‌ها زمینه فروپاشی بنیان خانواده را فراهم می‌کند. با وجود راهکارهای مختلف که جهت کنترل و رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفت، سریال‌های فارسی‌زبان همچنان طرفداران خود را حفظ نموده و بعضی خانواده‌ها شب‌های خود را با این سریال‌های مخرب به پایان می‌رسانند.

 

از جمله سریال‌های نسبتا پرطرفدار می‌توان به سریال «حریم سلطان» اشاره نمود که داستان زندگی سلطان سلیمان عثمانی را روایت می‌کند. داستان روایت‌کننده زندگی سلطان سلیمان در دربار عثمانی است و دسیسه‌های شکل‌گرفته در میان زنان دربار را نشان می‌دهد. داستان‌هایی از فتوحات و افتخارات سلطان سلیمان و رأفت او نسبت به فرودستان هم از جمله موضوعات دیگر این سریال است.

 

این صحنه‌ها در شرایطی نمایش داده و با استقبال برخی ایرانی‌ها روبه‌رو می‌شود که بنا بر روایت تاریخ سلطان سلیمان عثمانی با لشکرکشی به ایران زمینه کشته شدن ایرانی‌های بسیاری را فراهم نموده است.

 

آنچه تاریخ روایت می‌کند

سه‌گانه‌های حمله به ایران به منظور تصرف خاک کشورمان از جمله اقداماتی است که در دوران سلطان سلیمان یکم صورت گرفت. سلیمان در سال‌های ۱۵۳۳، ۱۵۴۸ و ۱۵۵۴ به ایران حمله نمود و در نهایت در سال ۱۵۵۵ در آماسیه پیمان صلحی را با شاه طهماسب منعقد کرد که به سبب آن جنگ‌های طولانی‌مدت مابین دو دولت برای مدتی خاتمه می‌یافت. نتیجه این حملات دسترسی به قسمت اعظمی از خاورمیانه بود. تحت رهبری او، ناوگان دریایی امپراتوری عثمانی بر دریاهای اطراف، از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ و خلیج‌فارس، تسلط یافت.

 

از جمله دلایل حمله عثمانی در وقت سلطان سلیمان به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. اگر چه دیاآباد پس از چالدران به تصرف عثمانی‌ها درآمد، اما مرکز و جنوب عراق (بغداد و بصره) هنوز در دست صفویان بود.

۲. تداوم تحریکات صفویان در ایجاد قیام‌های ترکمن در آناتولی

۳. شورش و یاغی شدن اولامه سلطان تلکو حاکم آذربایجان بر شاه طهماسب و پناهنده شدن او به دربار عثمانی و وادار نمودن امپراتوری عثمانی جهت حمله به ایران

۴. دوری شاه طهماسب از مرکز حکومت به سبب گرفتاری او درماوراءالنهر و خراسان

 

بازخورد حریم سلطان در ترکیه چه بود

حریم سلطان، کلیات تاریخی دارد اما جزئیاتی که درآن به نمایش درآورده می‌شود مطابق با تاریخ نمی باشد و به منظور جذب مخاطب صورت گرفته است. همین موضوع سبب شد تا پس از پخش این سریال در ترکیه، انتقادهای بسیاری نسبت به آن صورت گیرد و از اینکه سلطان سلیمان عثمانی به صورت «نامحترمانه»، «شرم‌آور» و «خوش‌گذران» نشان داده شده است انتقاد نمودند. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا نمود که بیش از ۷۰ هزار شکایت درباره این سریال دریافت نموده‌ است. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نمایش این سریال را به سبب «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم نمود.

 

چرا حریم سلطان جذاب است؟

فرهنگ جامعه ایران به گونه‌ای تعریف شده است که استفاده از ماهواره با منع اعتقادی روبه‌رو است و همین موضوع امنیت اخلاقی خانواده‌ها را تاحدود بسیاری تضمین نموده است. با این همه نمی‌توان منکر توجه به سریال‌هایی چون «حریم سلطان» از سوی بسیاری از مخاطبان ایرانی شد. در شرایطی که سریال‌های ایرانی برای جذب مخاطب تلاش چندانی نمی‌کنند و فیلم‌های تاریخی چون «کلاه پهلوی» نمی‌توانند مخاطب را پای تلویزیون بنشانند، سریالی چون «حریم سلطان» ظهور می‌کند و چیزی نمایش می‌دهد که توجه ایرانی‌ها را به عثمانی‌ها افزایش می‌دهد. عدالت‌خواهی سلطان سلیمان در شرایطی از سوی برخی باور می‌شود که آموزش و پرورش سال‌ها تلاش نموده است در کتاب‌های تاریخی خود حکومت عثمانی‌ها را چنان‌که بوده‌اند معرفی و محکوم کند. باید منتظر ماند تا در پایان این مجموعه مشخص شود تاثیر چنین سریالی بیشتر است یا بیان واقعیت‌های تاریخی.

Tags:

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.