وقتی دولت جیب به جیب میکند/ ۴۴ درصد خصوصی سازی سهم پرداخت بدهی های دولت شد

علی پاکزاد: دو هفته ای از هفتمین سالگرد ابلاغ تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی می گذرد، دوره ای که قرار بود در آن دولت کوچک شود و بخش خصوصی کارآمد عمل کند اما انگار آنچه رخ داده با هدف اولیه فاصله فراوانی دارد.
آخرین گزارش رسمی سازمان خصوصی سازی از وضعیت واگذاری سهام شرکت های دولتی نشان می دهد، طی سالهای ۸۰ تا تیرماه سال ۹۱ حدود۱۱۵ هزار میلیارد تومان سهام شرکتهای دولتی توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده است.
رکورد این واگذاری ها در سال ۹۰ شکسته شده است. در این سال ۳۷٫۵ هزار میلیارد تومان از سهام دولت واگذار شده ولی می بینیم، در نهایت این وضعیت تحرکی که باید در اقتصاد کشور ایجاد شود اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که حجم سهام دولتی واگذار شده در مقایسه با حجم تولید ناخالص داخلی کشور نشان می دهد از سال ۸۵ ( ابلاغ تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی)، دارایی بسیار زیادی به اقتصاد کشور تزریق شده است.
طی سال ۸۵ تا ۹۰ سهام دولتی واگذار شده معادل ۴٫۲ درصد تولید ناخالص ملی کشور بوده است، ولی طی همین دوره به همین میزان سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور اضافه شده است؟
تنها شاخص قابل استناد با توجه به آمارهای رسمی برای ارزیابی سهم دولت و بخش خصوصی نسبت بودجه کل کشور (سرجمع بودجه دولت و شرکتهای دولتی) به تولید ناخالص ملی است که طی سالهای ۸۶ تا ۹۰ این نسبت از ۸۱ درصد به ۸۳ درصد رسیده یعنی سهم دولت دو درصد هم بالا رفته است.
واقعیت این است که بخش عمده ای از سهام طی روند واگذاری ها به عنوان رد دیون دولت به شرکتهای دولتی و بخش عمومی که عمدتا صندوقهای بازنشستگی است واگذار شده.

براساس آمارهای سازمان خصوصی سازی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان سهام واگذاری دولت ۴۹ هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون پرداخت شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان سهام عدالت واگذار شده است و در نهایت ۳۳ هزار میلیارد تومان سهام به بخش خصوصی واگذار شده که البته در بین این مجموعه با توجه به تعریف سازمان خصوصی سازی شبه دولتی های زیادی قرار داردند. یعنی شرکتهایی که سهام دولت در انها زیر ۴۹ درصد است ولی معلوم نیست مدیریت آنها دولتی است یا خصوصی.
در بهترین حالت می توان گفت از جمع سهام واگذار شده توسط دولت زیر ۲۸ درصد به بخش خصوصی رسیده است. به عبارت دیگر دولت به جای خصوصی سازی مالکیت ها را از جیب به جیب کرده و به اصطلاح بازار حسابهای خودش را صاف کرده و آنچه به عنوان تقویت بخش خصوصی هدف قرار گرفته بود، از اولویت خارج شده است. 

(برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید)

۲۲۲۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.