ویزای استرالیا میلیاردها تومان آب خورد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

جلسه محاکمه مدیرعامل شرکت مهاجرتی و همدستش که متهمند به بهانه تهیه ویزای استرالیا دست به جعل و کلاهبرداری میلیاردی زده‌اند، صبح دیروز در دادگاه قدوسی تهران برگزار شد.

خبراقتصادی:این پرونده زمستان سال قبل با شکایت چند زن و مرد در دادسرای خارک تشکیل شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که مرد جوانی که مدیرعامل یک شرکت مهاجرتی بود با همدستی شخص دیگری طعمه‌هایشان را فریب داده و از آنها به بهانه اخذ ویزا، میلیون‌ها تومان پول گرفته و در عوض به مشتریانشان ویزایی تحویل نداده بودند.به‌دنبال شکایت شاکیان، دستور بازداشت ۲متهم صادر شد و مأموران سرانجام آنها را دستگیر کردند. بعد از رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات تکمیلی، بازپرس هردو متهم را مجرم شناخت و برای آنها به اتهام جعل و کلاهبرداری قرار مجرمیت صادر کرد. مدتی بعد پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه قدوسی فرستاده شد.

این درحالی بود که متهم اصلی پرونده پیش از محاکمه با سپردن وثیقه ۲میلیارد تومانی و همدستش نیز با سپردن وثیقه ۵۰۰میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند.صبح دیروز جلسه محاکمه ۲ متهم پرونده در حالی در شعبه ۱۰۳۳دادگاه شهید قدوسی برگزار شد که هیچ‌یک از متهمان در دادگاه حاضر نشدند. ده‌ها شاکی پرونده نیز در برابر قاضی دادگاه شکایت‌های خود را مطرح کردند. در حاشیه جلسه دادگاه یکی از شاکیان که هزاران دلار در اختیار ۲‌متهم قرار داده بود تا برایش ویزای کاری بگیرند، در توضیح ماجرا به خبرنگار همشهری گفت: از مدت‌ها قبل قصد داشتم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم تا اینکه اواخر سال ۸۶ چشمم به آگهی یک شرکت مهاجرتی خورد. آگهی دربارهٔ دریافت ویزا و اعزام متقاضیان ازجمله دانشجویان به کشور استرلیا بود. بلافاصله با شماره شرکت تماس گرفتم و روز بعد به دفتر آنها در خیابان ولیعصر رفتم.

وی ادامه داد: ۲ مرد که مدیرعامل شرکت و همدستش بودند برگه‌هایی را به من نشان دادند. آنها رشته تحصیلی مرا پرسیدند و چون معماری می‌خواندم به من گفتند که می‌توانند برایم ویزای کار در استرالیا بگیرند. آنها وعده دادند که در این رشته تحصیلی کار در استرالیا برایم بسیار است. برای همین بسیار زود به آنها اعتماد کردم و ۳هزار دلار در یک مرحله و ۲هزار دلار دیگر در مرحله بعدی به شرکت پرداختم تا کارهای اقامتم را انجام دهند. وی افزود: اعضای شرکت هر بار که برای گرفتن ویزا می‌رفتم، برگه‌هایی را به من می‌دادند و مدعی می‌شدند که از سفارت استرالیا گرفته‌اند و برای انجام کارهای مهاجرتم باید همه آنها را پر کنم.

در آن زمان زبان انگلیسی‌ام بسیار خوب نبود برای همین فکر می‌کردم مدارک انگلیسی مربوط به پیگیری کار اقامتم است اما وقتی زبانم پیشرفت کرد و توانستم آن کاغذها را ترجمه کنم، متوجه شدم که همه مدارک جعلی می باشند. در آن زمان بود که فهمیدم اشخاص دیگری هم مانند من فریب شان را خورده‌اند و همه آنها شرایط مشابه مرا داشتند. بعضی از آنها کسانی بودند که مدرک تحصیلی مورد نیاز برای مهاجرت را نداشتند و متهمان برایشان مدرک تحصیلی جعل کرده بودند. همه به امید رفتن به استرالیا میلیون‌ها تومان پول در زمانی که قیمت دلار هنوز بالا نرفته بود به شرکت پرداخته بودند اما آنها هیچ اقدامی درخصوص اعزام اشخاص به کشور استرالیا انجام نداده بودند.

اظهارات مالباخته‌های دیگر نشان می‌داد که متهمان پرونده به بهانه تهیه ویزای کار، ‌تحصیل و حتی پناهندگی، مشتریانشان را شناسایی کرده و برای انجام کارهای مهاجرت از آنها میلیون‌ها تومان پول گرفته بودند. اما هر بار که شاکیان برای پیگیری کارشان به شرکت مراجعه می‌کردند، با دادن وعده و وعید، آنها را به آینده امیدوار می‌کردند و می‌گفتند که به‌زودی مشکل مهاجرتشان حل خواهد شد و ویزایشان را دریافت خواهند کرد.این پرونده بیش از ۱۰۰شاکی دارد و مبلغی که آنها در اختیار شرکت مهاجرتی قرار داده‌اند، به میلیاردها تومان می‌رسد. حال آنکه شرکت برای هیچ‌کدام از شاکیان، ویزا تهیه نکرده بود. بنابراین گزارش، جلسه محاکمه بعد از اینکه همه شاکیان اظهارات خود را مطرح کردند پایان یافت و قرار است قاضی پرونده در این خصوص تصمیم‌گیری کند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.