ویندوزم خیلی دیر میاد بالا! چه کنم؟

باید بگم شما تنها فردی نیستی که این مشکل رو داره اما خوشبختانه با یک سری ترفندهای جزئی و کوچیک میشه سرعت بالا آمدن ویندوز رو حتی تا حد چشمگیری افزایش داد؛ بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز و یا تغییرات سخت افزاری!

قضیه نسبتاً ساده ست! رایانه شما هنگام شروع به کار ویندوز، چندین برنامه و سرویس را به طور کامل بارگذاری می کند (نگاهی به تمام آیکون های موجود در کنار ساعت ویندوز خود داشته باشید). با سر و سامان دادن این لیست، زمان بوت شدن سیستم شما تا حدودی کاهش می یابد.

یکی از ابزارهای جالبی که در این زمینه پیدا کردم و خودم هم تستش کردم برنامه تقریباً کوچکی به اسم Soluto است که با کمک اون تونستم زمان بالا آمدن ویندوزم رو از ۳:۲۶ دقیقه به ۱:۴۵ دقیقه کاهش بدم، فقط با چند کلیک ساده و بدون درد سر!

ویندوزم خیلی دیر میاد بالا! چه کنم؟

بعد از نصب Soluto، برنامه های سیستم شما که در شروع اولیه ویندوز دخیل هستند به سه دسته کلی نقسیم می شوند. همان طور که در شکل هم مشاهده می کنید این دسته ها با سه رنگ سبز، نارنجی و خاکستری مشخص شده اند.

  • دسته سبز رنگ برنامه هایی هستند که می توانید براحتی از لود شدن آن ها هنگام بوت شدن ویندوز جلوگیری کنید و چندین ثانیه سرعت را افزایش دهید.
  • دسته نارنجی رنگ برنامه هایی هستند که خودتان باید راجع به حذف یا عدم حذف آن ها تصمیم بگیرید. در واقع با توجه به کاری که این برنامه ها برای شما انجام می دهند و این که آیا بودن یا نبودن آن ها ضرورتی دارد یا خیر، می توانید نسبت به آن ها تصمیم گیری کنید.
  • دسته خاکستری رنگ برنامه هایی هستند که باید در هنگام بوت شدن ویندوز اجرا شوند و شما نمی توانید آن ها را حذف کنید!

البته شما می توانید با این دسته از برنامه ها به دو شکل رفتار کنید: با کلیک بر روی Pause برنامه موردنظر به طور کامل از لیست برنامه هایی که هنگام شروع کار ویندوز لود می شوند، حذف خواهد شد. و با کلیک بر روی Delay شما اجازه می دهید که برنامه به صورت خودکار اجرا شود اما نه فوراً و هنگام شروع کار ویندوز. Soluto برنامه هایی که شما آن ها را Delay کرده اید را بعد از بوت شدن کامل ویندوز و سر فرصت اجرا خواهد کرد! در واقع اگر برنامه هایی روی سیستم شما موجود هستند که نیازی نیست حتماً هنگام بوت شدن ویندوز اجرا شوند می توانید آن ها را Delay کنید.

شما هم چنین می توانید با با حرکت دادن نشانگر موس روی برنامه ها، مدت زمانی که هر کدام از آن ها به زمان بالا آمدن ویندوز اضافه می کنند، مشاهده کنید.

نگران نباشید. Soluto این امکان را برای شما فراهم کرده است که تنها با یک کلیک (Undo all)، لیست برنامه ها را به حالت اصلی بازگردانید.

ویندوزم خیلی دیر میاد بالا! چه کنم؟

بعد از اعمال تغییرات در لیست این برنامه ها، سیستم خود را ریبوت کنید و تفاوت موجود در زمان بالا آمدن ویندوزتان را مشاهده کنید!

Soluto رو از کجا دریافت کنم؟

soluto.com سایت رسمی این برنامه است اما شما می توانید آن را به صورت مستقیم از اینجا دریافت کنید.


مجله اینترنتی ممتازنیوز سرگرمی و تفریحی اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.